لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

«تلیفون انگلا مرکل از سال 2002 تحت نظارت قرار داشته است»


انگلا مرکل صدراعظم جرمنی
انگلا مرکل صدراعظم جرمنی
یک گزارش ادارهء استخبارات جرمنی می گوید: تلیفون موبایل انگلا مرکل صدراعظم این کشور، شاید از سال 2002 میلادی تحت نظارت قرار داشته است.

مجله شپیگل جرمنی هم گزارش داده که بارک اوباما رییس جمهور امریکا به خانم مرکل گفته است، اگر وی می دانست که تلیفون او مخفیانه شنیده می شود، آن را متوقف می ساخت.

گزارش شپیگل به نقل از اسناد مخفی در سال 2010 امریکا، می گوید که ادارهء استخبارات ملی امریکا فعالیت های جاسوسی را در هشتاد نقطه جهان به شمول برلین، پاریس، مادرید و پراگ انجام داده است.

گزارش می افزاید، یک ادارهء ویژه استخبارات ملی امریکا در سفارت آن کشور در برلین با استفاده از وسایل پیشرفته که بطور قانونی ثبت و راجستر نبوده، برای جاسوسی دولت جرمنی استفاده شده است.

این گزارش در حالی نشر شده که مسوولان استخباراتی جرمنی برای بررسی همین مساله به ایالات متحده امریکا سفر می کنند.

یک سخنگوی حکومت جرمنی گفت که روسای اداره های استخبارات داخلی و خارجی این کشور با مقام های قصر سفید و اداره استخبارات امریکا گفتگو های را انجام خواهند داد.

هزار ها تن از اعتراض کنندگان به روز شنبه علیه برنامه نظارت الکترونیکی در واشنگتن دور هم جمع شدند.

این گردهمایی از سوی سازمان بنام ( نظارت ما را توقف بدهید ) به راه انداخته شد.

یکی از اعتراض کنندگان بنام جنیفر وین گفت:

« در طول چند ماه گذشته، ما یعنی مردم شاهد تخطی های فراوان بودیم که هیچگونه کنترول بالای پروگرام های گسترده نظارت که تمام جزیات زندگی ما را تحت نظر داشته، نبوده. به این خاطر از کانگرس می خواهیم که وارد عمل شود.»

پیش از این، رهبران اتحادیه اروپا هشدار داده بودند که ایجاد بی باوری میان اتحادیه اروپا و واشنگتن بر سر جمع آوری اطلاعات استخباراتی از سوی امریکا، بر مبارزه علیه تروریزم آسیب خواهد رساند.

ایالات متحده، ایجاد تنش با متحدین اش را تایید کرده است.
XS
SM
MD
LG