لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

لطیف محسود، ماموریت صلح یا انتقام از پاکستان؟!


شورشی ارشد پاکستانی لطیف محسود
شورشی ارشد پاکستانی لطیف محسود
مقامات می گویند، تلاش استخبارت افغانستان برای همکاری با طالبان پاکستانی مرتبط با شبکهء القاعده به خاطر دستیابی به یک کارت برنده در بازی های منطقوی که با خروج نیرو های امریکایی در سال آینده تشدید خواهد یافت خنثی شد، اکنون این حادثه به نقطهء اشتعال در روابط پر تنش بین امریکا و افغانستان مبدل شده است.

روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد، ماه گذشته زمانیکه ادارهء امنیت ملی افغانستان شورشی ارشد پاکستانی لطیف محسود را برای گفتگو های مخفی به کابل انتقال می داد، قطار آن ها مورد حملهء نیروهای خاص امریکایی قرار گرفت و لطیف محسود توسط آن ها توقیف شد.

حکومت افغانستان لطیف محسود را یک شورشی که ماموریت صلح داشت ترسیم می کند، اما برخی مقامات می گویند، حکومت افغانستان در نظرداشت به این وسیله از پاکستان انتقام گرفته شود.

به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز، اینکه از گذشته ها پاکستان دست بالا داشته و به ادعای مقامات افغان، استخبارت نظامی پاکستان طالبان را پناه داده، از آن ها بر ضد افغانستان حمایت می کند، باعث تنش در روابط بین افغانستان و پاکستان بوده است.

مقامات افغان می گویند، مفکوره این بود تا در آینده افغان ها بتوانند در مذاکرات صلح با پاکستان از آن سود ببرند. یک مقام ارشد استخبارت افغانستان که از افشای نامش خودداری کرده، گفته است "این مساله زمینهء بود تا صلح بر اساس شرایط ما تامین شود."

روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد:
از دید گاه امریکا، این رویداد با وصف آنکه نه تنها یک مرحلهء جدید از بیهوده گی تلاش های جنگی را در این منطقه منعکس می سازد، بلکه نشان می دهد که واشنگتن در مهم ترین هدف پالیسی خارجیش در سالیان اخیر، یعنی قناعت دادن به پاکستان در زمینهء عدم استفاده از شورشیان برای بی ثباتی همسایه گانش موفق نبوده و این ناکامی باعث آن شده است تا افغانستان عین کار را تعقیب کند.

مقامات امریکایی می گویند، آن ها نگرانی از آن دارند که عملکرد افغان ها به این ادعای پاکستان اعتبار دهد که گویا دشمنان شان در قلمرو افغانستان جابجا شده اند.

پاکستان ادعا می کند که تهدیدهای ناشی از پایگاه های شورشیان در افغانستان، با تهدیدهای یکسان و برابر است که از خاک پاکستان متوجه افغانستان می باشد. اما هیچکس در جامعهء استخبارتی غرب به این مقایسه باور ندارد و آن را حتی مقرون به حقیقت هم نمی داند. در 12 سال گذشته، شورشیان طالب به حمایت متحدان پاکستانی شان باعث کشته شدن ده ها هزار افغان و بیش از 2000 امریکایی شده اند.

به تنها چیزی که مقامات افغان و امریکایی در آن هم عقیده اند اینست که لطیف الله محسود زمانیکه دستگیر شد، پلان مساعدت افغان ها با طالبان پاکستانی در مراحل ابتدایی آن قرار داشت.

روزنامهء نیویارک تایمز با نقل از یک مقام امریکایی می نویسد که گفته است:
"امکان ندارد که یک امریکایی افغان ها را به مشارکت با طالبان پاکستانی تشویق کند که به حمله بر نیرو های پاکستان و افراد ملکی در آن کشور منجر شود."
این مقام امریکایی می افزاید:
"اگر آن ها تصور می کردند که ما چنین کاری را تایید می کنیم، پس چرا این مساله را مخفی نگهداشته بودند."

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG