لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۰

صنعت ابریشم در ولایات شمال افغانستان رو به انکشاف است


صنعت ابریشم در سال های اخیر در تمام کشور به خصوص در ولایات شمال کشور رو به انکشاف می باشد.

این صنعت از قدیم در کشور مروج بوده که تا به حال توسط خانم ها ثابت نگه داشته شده و رو به توسعه می باشد.

صنعت ابریشم همانند دیگر صنایع محلی و عنعنوی کشور در جریان جنگ های داخلی متضرر شده است. اما اکنون صنعت پیله وری و ابریشم نسبت به سال های گذشته در بلخ رو به انکشاف بوده و فعالیت خانم ها در این بخش افزایش یافته است.

رییس امور زنان بلخ و مسوول شرکت پیله وری رابعه مریم مرادی می گوید، از ده سال به این طرف در بخش انکشاف و توسعه کرم پیله و ابریشم فعالیت هایش را آغاز کرده است.

خانم رابعه می گوید که وسایل و سامان آلات جدید را برای انکشاف این صنعت وارد کشور ساخته است و در این بخش یک فابریکه نیز دارد که برای هزاران خانم زمینه کار مساعد شده است.

در مورد خانم رابعه به رادیو آزادی چنین گفت:

« از ده سال به این طرف در ولایت بلخ و چهار ولایت شمال کشور در بخش تربیه کرم پیله و ساخت پارچه های ابریشم فعالیتم را آغاز کردم که در این ولایت در شرکت رابعه مریم بیش از 2500 خانم مصروف کار در بخش تربیه کرم پیله و ساخت پارچه های ابریشمی هستند.»

وی گفت: خانم های که با ما در اینجا مصروف کار هستند تمام عایدات مالی و نیازمندی های اقتصادی شان را از معاش که از اینجا بدست می آورند بر آورده می سازند:

« خانم های که در اینجا مصروف کار هستند متکی به کار کردن در شرکت بوده و از معاش که به دست می آورند، تمام نیازمندی های خانواده های شان را مرفوع می سازند.»

خانم های که در بلخ در فابریکه یاد شده کار می کنند می گویند، از زمانی که در اینجا مصروف کار هستند چیز های ضروری زیادی در بخش تربیه کرم پیله و ساخت پارچه های ابریشمی آموخته اند.

آنها می گویند، اگر اقتصاد خوب داشته باشند با ساخت فابریکه مشابه می توانند برای هزاران خانم در شمال کشور زمین کار را نیز مساعد کنند.

در مورد دو تن از خانم های کارگر در این شرکت چنین گفتند:

« از ماه ها می شود که در این فابریکه کار می کنم و تمام مصارف خانه ام از معاش که در اینجا به دست می آورم می باشد و با کارکردن در اینجا خیلی چیز ها را آموختیم و می توانم اولاد های خود را به تحصیل بفرستم و مکتب بخوانند.»
« نام من زهره است و از 6 ماه می شود که کار می کنم، مه همه چیز را آموختم و اگر اقتصاد خوب می داشتم می توانستم با ایجاد یک فابریکه دیگر برای هزاران خانم در شمال کشور زمینه کار را مساعد بسازم.»


با آن که در جریان سال جاری به پارچه های ابریشمی شرکت رابعه مریم در بلخ بازار خوبی وجود نداشته است، اما مسوولین این شرکت می گویند با آنهم زمینه خوبی را برای رفع مشکل اقتصادی بیشتر از 2 هزار تن مساعد ساخته است.

مجیب الرحمن حبیب زی، مزارشریف
XS
SM
MD
LG