لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

فارغین پوهنتون های خارجی هم با مشکل بیکاری روبرو اند!


آرشیف
آرشیف
اگر متوجه شده باشید در شرایط کنونی داشتن تحصیلات عالی برای کاریابی و بالا بردن ظرفیت کاری در اداره های دولتی و خصوصی یک نیاز و امر مهم است.

همچنان شناخت نو آوری های علمی دنیا و آشنایی با آخرین تجربیات کشور های خارجی در زمینه های مختلف علمی، فنی و تخصصی است که جوانان می توانند در داخل و خارج از کشور تحصیلات خود را در این زمینه پیش ببرند.

به گفته وزارت تحصیلات عالی افغانستان، در حال حاضر بیشتر از 10 هزار محصل افغان در کشور های مختلف جهان در بخش های مختلف از بودیجه حکومت افغانستان مصروف تحصیل اند.

عبدالعظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید، همه ساله تعداد زیاد از بورسیه ها را دارند که سال گذشته به تعداد 2950 تن از جوانان را به کشور های مختلف جهان غرض تحصیل اعزام کرده اند.

قرار است امسال هم بیشتر از 2000 تن را به پوهنتون های معتبر جهان روان کنند.

قرار گفته های آقای نوربخش، نظر به طرز العمل تحصیلات عالی افغانستان کسانی که بعد از سپری کردن امتحان کانکور بلند ترین نمره را گرفته باشند شامل برنامه بورسیه ها می شوند.

با آن که وزارت تحصیلات عالی افغانستان جوانان زیاد را غرض تحصیل به کشور های خارجی اعزام می کند، اما شماری محصلینی که بعد از فراغت دوباره به کشور بر می گردند ماه ها یا هم سال ها در رشته ای که تحصیل کرده اند، کار پیدا کرده نمی توانند.

یکی از این جوانان وحیدالله میاخیل که دو سال می شود از رشته اقتصاد از کشور هندونستان فارغ شده بود بعد از برگشت به افغانستان مدت هشت ماه نتوانست برای خود کاری پیدا کند.

عبدالباسط نعمت یار فارغ التحصیل رشته دیپلوماسی از کشور هندوستان جوان دیگری هم که نظر به علاقه و شوق خود این رشته را انتخاب کرده اما بعد از اینکه به کشور برگشت مدت چار ماه نتوانست کار پیدا کند.

نعمت یار در گپ های خود اضافه کرد و گفت که مثل خودش بسیاری از دوست های دیگرش که در رشته های مختلف در خارج تحصیل کرده اند و می خواهند کار پیدا کنند اما نظر به اینکه به او رشته در افغانستان کار نیست سال ها بیکار می مانند.
او از دولت خواست تا در این مورد توجه جدی نمایند.

وقتی از سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان پرسیدیم که برای رهنمایی و آگاهی دهی محصلین در انتخاب رشته و رفتن از طریق بورس ها به کشور های خارجی دفتری وجود دارد، وی در پاسخ گفت:

« یک ریاست در وزارت تحصیلات عالی افغانستان وجود دارد که ریاست جدیداً تشکیل شده است و در تشکیل ریاست های مرکزی وزارت تحصیلات عالی افغانستان به نام تحصیلات عالی در خارج و با ایجاد آن سهولت های فراوان برای محصلین و کاندیدان بورس های متعدد هستند در کشور های مختلف جهان آگاهی پیدا می کنند.»

آقای نوربخش در ادامه گفت، محصلینی که از طریق بورس های شخصی برای تحصیل به کشور های خارجی می روند از همان موسسه خصوصی شان معلومات و مشوره می گیرند و بورسیه های دولتی به تقاضای دولت افغانستان قرار می گیرد و بورسیه های کشور های مختلف که به افغانستان داده می شود مربوط به آن کشور است و کاندید ها را هم آنها به اساس رشته آنجا معرفی می کنند. ما هم خواستیم بدانیم محصلینی که بعد از سپری کردن تحصیل در کشور های خارجی به کشور می آیند با وزارت تحصیلات عالی افغانستان و سایر وزارت خانه ها و شرکت های خصوصی کدام هماهنگی دارند تا به این محصلین زمینه کار فراهم گردد و یا کدام مرکز کاریابی هم در تحصیلات عالی افغانستان وجود دارد؟ عبدالعظیم نوربخش سخنگوی این وزارت در زمینه گفت:

« ما در سال دوم تحصیلی محصلان قرار داریم که با مصرف دولت افغانستان به او کشور ها اعزام شده اند، یعنی هنور این تعداد فارغ نشده اند ولی در این راستا ما پیشنهادات خود را داشتیم و ما باید یک مرکز داشته باشیم کسانی که از دوره لیسانس فارغ می شوند یا برای ماستری و دوکتورا به این مرکز مراجعه کنند و همچنان در هماهنگی با وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین هم در این تفاهم هستیم تا هر چه زودتر به این مساله رسیدگی شود.»

به اساس گفته های آقای نوربخش، خواستیم نظر وزارت کار و امور اجتماعی را هم در این زمینه داشته باشیم که علی افتخاری سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین افغانستان گفت: قبلاً یک هماهنگی و یک سیستمی وجود داشت کسانی که از طریق تحصیلات عالی فارغ می شدند به وزارت کار و امور اجتماعی معرفی می شدند و آنان را به مارکیت کار تنظیم می کرد، اما متاسفانه رقابت کار این فرصت را از وزارت کار گرفته است.

با آنهم وزارت امورکار و امور اجتماعی در نظر گرفته تا مراکز خدمات کاریابی را مجدداً ایجاد کند.

فواید کسب یک هنر در پهلوی تحصیل!

هنر بخشی از زندگی همه یی ماست و به آن نیازمندیم. لذت شنیدن نوای آرام بخش، تماشای فلم، شنیدن ترانه ای که به جای ما و از زبان ما صحبت می کند، نقاشی که ساعت ها درگیرمان می کند و ورزش لذت های هستند که با خیلی از لذت های دیگر قابل قیاس نیستند.

جوانی هم یکی از حساس ترین دوره های زندگی به شمار می رود و در همین سن است که یک جوان می خواهد تثبیت کند که در آینده باید چی کاره شود.

اما کسانی هم هستند که به رشته های رو می آورند که بیشتر با ذوق و شوق رابطه دارد.

مثلاً امروزه برخی از جوانان علاقمندی بیشتر به ورزش، آواز خوانی، خیاطی، دکاندازی و مدل شدن دارند.
و می خواهند در کنار تحصیل یکی از هنر های مورد علاقه خود ر ا هم پیش بیرند.

ما هم وقتی سری به یکی از کورس های موسیقی زدیم با جوانانی که به هنر موسیقی علاقه داشتند برخوردیم که مشغول تمرین بودند.

حشمت الله دانش محصل پوهنځی سانیس پوهنتون کابل مصروف تمرین رباب بود. وی در کنار تحصیل هنر موسیقی را هم پیش می برد.

حشمت حسین متعلم صنف چهارم مکتب که علاقه به طبله نوازی داشت و به خاطر یاد گیری به کورس موسیقی آمده بود می خواست در پهلوی درس های مکتب یک هنر را هم بیاموزد.

علاقه به هر هنر، نماد بیرونی نیاز ها، احساسات ، غم ها و شادی های انسان است که به همین دلیل یکی از راه های تخلیه یی روحی و روانی است. بدون این مهارت، انتقال احساسات به خوبی صورت نمی گیرد.

عبدالوود متعلم صنف دوازدهم لیسه علم فیضاد در پهلوی درس علاقه زیاد به ورزش دارد . او می گوید هر چه که شوق انسان باشد باید آن را پیش ببرد.

می گویند هر هنر وسیله ای برای برقراری ارتباط دنیای بیرونی و درونی انسان است .تسلط نداشتن به هنر، امکان برقراری ارتباط با دنیایی درونی و بیرونی فرد را دشوار و گاهی غیر ممکن می کند.

عزیزالله توخی که محصل فاکولته زراعت است، علاقه زیاد به هنر نقاشی نیز داشته است وی آموزش آن را فراگرفته است و فعلا یک نقاش ماهر است و همچنان به هنر موسیقی هم علاقه مند است و می گوید در ضمن اینکه تحصیل کرده اما نسبت به تحصیل به هنری که یاد دارد از طرف مردم تشویق و احترام می شود.

آقا توخی علاوه کرد، عشق و علاقه داشتن به چیزی گام نخست کامیابی است اما اگر با کسب علم و دانش همراه باشد ارزنده و مثمرتر است.

او گفت، در شرایط که ما زندگی می کنیم کمتر جای برای تفریح سالم پیدا می شود و جوانانی که در پهلوی تحصیل یا کار یک هنر را هم فرا بگیرند هم برای شان تفریح سالم خواهد بود و هم از لحاظ روح و روان تاثیر خوبی دارد.


ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده


please wait

No media source currently available

0:00 0:14:52 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG