لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

راسموسن: نیروهای افغان پیشرفت قابل ملاحظهء داشته اند


منشی عمومی ناتو می گوید: نیروهای امنیتی افغان پیشرفت قابل ملاحظهء داشته اند.

اندریس فوگ راسموسن روز دوشنبه در یک نشست خبری، باز هم تاکید کرد که نیروهای افغان این توانایی را خواهند داشت تا مسوولیت های امنیتی کشور شانرا پس از سال 2014 به صورت کامل به عهده گیرند.

آقای راسموسن در بروکسیل به خبرنگاران گفت: در حال حاضر توانایی نیرو های افغان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است:
« فکر می کنم این توافق گسترده وجود دارد که نیرو های امنیتی افغان، قویاً پیشرفت کرده اند. آنها به صورت فزاینده این توانایی را دارند تا مسوولیت های امنیتی را در تمامی افغانستان به عهده گیرند، و ما مطمین هستیم که آنها خواهند توانست تا تمامی مسوولیت امنیتی را براساس پلان، تا پایان سال 2014 بگیرند. »

منشی عمومی ناتو در حالی از تقویت نیرو های افغان سخن می گوید که امسال این نیرو ها تلفات زیادی را تا حالا متحمل شده اند.

وزارت داخله افغانستان هفته گذشته ارقامی را نشر کرد که در آن تعداد تلفات پولیس ملی و پولیس محلی، از ماه حمل تا حالا به 2052 تن میرسد.

در سال 2012 میلادی در مجموع 1800 تن از اعضای پولیس افغان کشته شده بودند.

در جریان امسال، طالبان بیش از 6600 فعالیت تخریبی را به شمول 50 حمله انتحاری و بیش از 1700 حمله مستقیم بالای پولیس افغان انجام دادند.

بیشتر این تلفات در جنوب و شرق افغانستان که طالبان در آنجا ها حضور فعال دارند، به نیرو های امنیتی افغان وارد شده است.

دیوید ینگ David Young یک مشاور ملکی ناتو در شرق افغانستان است. او می گوید: افزایش در تلفات نیرو های امنیتی افغان بخاطریکه همه ساله افزایش می یابد، باعث نگرانی جدی آنها شده است:

« حتی پیش از این تلفات هم، نیرو های امنیتی افغان بخاطر ترک وظیفه شان مجبور بودند، یک سوم صفوف شانرا تعویض کنند. اینک بخاطر بعضی مسایل مربوط به روحیه عساکر، تلفات به صورت فزاینده زیاد است، در واقع ارقام تلفات یک تهدید به مراتب بیشتر از ترک وظیفه را متوجه نیرو های امنیتی افغان می سازد. »

با آنکه تلفات نیرو های امنیتی افغان در جریان حملات بهاری طالبان بیشتر است، مقامات کشور های مختلف به شمول منشی عمومی ناتو، به توانایی نیرو های امنیتی افغان ابراز باورمندی کرده اند.

امسال نیرو های افغان با یک آزمون بزرگ روبرو بودند که گرفتن مسوولیت های امنیتی بود اما سال آینده آنها دو آزمون را در پیشرو دارند، تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی افغانستان و خروج مکمل نیرو های بین المللی.

منشی عمومی ناتو می گوید: اگر توانایی نیرو های امنیتی افغان به همین شکل تقویت شود، آنها خواهند توانست تا با چالش های بزرگ مبارزه کرده و امنیت را در کشور شان تامین کنند.
XS
SM
MD
LG