لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

بارک اوباما: کانگرس لایحه نو علیه ایران را تصویب نکند


رییس جمهور ایالات متحده امریکا بارک اوباما از کانگرس این کشور خواست در حالی که مذاکرات با ایران دوام دارد برای اعلان تحریم های بیشتر علیه این کشور در رابطه با برنامه های اتومی جنجال برانگیز آن قدم فراتر نگذارد.

آقای اوباما روز گذشته در یک کنفرانس خبری در قصر سفید اظهار داشت مذاکره بهترین راه ضمانت جلوگیری از دسترسی ایران به اسلحه اتومی می باشد.

او افزود اگر ایران تعهدات خودرا بجا آورده نتوانست در آنصورت می توان تحریم ها را تقویت کرد:
« اگر چنین شود که آنها تعهدات خود را عملی کرده نتوانند، به میز مذاکره با جدیت حاضر نشوند، یا این مساله را حل شده فکر کنند، موضوع تحریم ها می تواند دوباره روی دست گرفته شود. »

حکومت اوباما می خواهد فرصت بیشتر به مذاکرات داده شود تا یک موافقت برای جلوگیری تولید اسلحه اتومی توسط ایران حاصل شود.

اما اعضای مهم کانگرس و همچنان متحد امریکا اسراییل به این نظر اند که این موافقت پیشنهادی قبل از وقت تحریم ها را علیه ایران کاهش میدهد در حالی که تحریم ها باید جدی تر شوند.

در همین حال اداره بین المللی انرژی اتومی می گوید، ایران در سه ماه گذشته تاسیسات اتومی خود را گسترش نداده است. نظر به گزارش این اداره که دیروز پنجشنبه به نشر رسید تنها در تاسیسات اتومی ناتنز چند سنتر فیوژ نصب شده است، ولی در اراک حتی یک سنترفیوژ هم نصب نگردیده.

بعد از آغاز کار رییس جمهور نو ایران حسن روحانی در ماه اگست این اولین گزارش سه ماهه اداره بین المللی انرژی اتومی در مورد ایران می باشد.

اما اسراییل به مقابل این راپور عکس العمل نشان داده و صدراعظم این کشور بنیمین نتانیاهو اظهار داشت این خبر که ایران تاسیسات اتومی خود را گسترش نداده است برای او قانع کننده نیست، زیرا ایران تاسیاست و سنترفیوژ های کافی دارد که بتواند بمب اتومی تولید کند، و به تاسیسات نو نیاز ندارد.

اسراییل که گمان می رود یگانه کشور دارای اسلحه اتومی در شرق میانه می باشد تهدید کرده است که حتی حاضر است با استفاده از قدرت مانع دسترسی ایران به اسلحه اتومی شود.

این راپور در آستانه دور بعدی مذاکرات ایران و قدرت های بزرگ جهان که قرار است هفته آینده برگزار شود، نشر گردید.
XS
SM
MD
LG