لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

خورشید: هند کمک هایش را با افغانستان ادامه می دهد


سلمان خورشید وزیر خارجهء هند
سلمان خورشید وزیر خارجهء هند
وزیر امور خارجه هند می گوید، کشورش به کمک در بازسازی افغانستان ادامه می دهد.

سلمان خورشید به تعهدات کشورش برای ثبات در افغانستان تاکید کرده گفت، هند به حمایت خود از این کشور در عرصه بازسازی و ترانسپورت ادامه داده و برای تدابیر دقیق جهت سهم و اشتراک تاجران هندی در عرصه های گوناگون تجارت با افغانستان تلاش می کند.

بر اساس گزارش آژانس خبری پی تی آی هند، آقای خورشید که امروز در افتتاح کنفرانس دو روزه بنام «تجارت با افغانستان» سخنرانی می کرد گفت، هند از ظرفیت ها در افغانستان اطمینان کامل داشته و با دست باز به گسترش کمک و همکاری به افغانستان ادامه خواهد داد.

این کنفرانس که از سوی وزارت های خارجهء افغانستان و هند به همکاری اتاق های تجارت و صنایع دو کشور با حضور حدود 250 تاجر و سرمایه گذار نزدیک به 20 کشور جهان راه اندازی شده، فردا پایان می یابد.

سلمان خورشید در سخنرانی اش در این کنفرانس اضافه کرد:
«زمانی شما صدمه می بینید، ما هم صدمه می بینیم. زمانی شما مسرور و خوشحال هستید، ما مسرور و خوشحال خواهیم بود. ما در کنار شما قرار داریم و از حمایت دایمی خود به شما وعده می دهیم.»

هند در سال گذشته نیز یک نشست بین المللی اقتصادی را زیر نام «جلب سرمایه گذاری در افغانستان» میزبانی کرده بود.

وزیر امور خارجه هند در ادامه اظهارات اش گفت، هند ستراتیژی خروج نیرو ها از افغانستان را ندارد و تا زمانی آنجا خواهد بود که افغان ها بخواهند.

به گفتهء وزیر خارجهء هند، این کشور در ساختار پروژه های انکشافی در افغانستان سهم داشته و جهت دریافت فرصت های بهتر برای تاجران هندی در افغانستان تلاش می کند تا تدابیر دقیق اتخاذ شوند که آنها بدانند ظرفیت های بزرگ در افغانستان وجود دارند.

سلمان خورشید در مورد پروژه اعمار پایپ لاین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان گفت، او در مورد اعمار این پروژه امیدوار است.

سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند در این سخنرانی اش اظهار امیدواری کرده گفت، پروسه دیموکراتیک در افغانستان موفق خواهد شد:

«سرنوشت هر دو ملت با هم گره خورده و موجودیت افغانستان باثبات در تامین امنیت تمام منطقه کمک می کند.»

حضرت عمرزاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان در این کنفرانس ضمن سخنرانی پیشگویی های بدبینانهء را رد کرد که گفته می شود پس از خروج نیرو های بین المللی، افغانستان درگیر یک جنگ داخلی دیگر خواهد شد. او گفت، صحت این پیشبینی ها را زمان ثابت خواهد کرد.

هند از کمک کننده های بزرگ با افغانستان به شمار می رود و به گفتهء وزارت خارجه افغانستان، میزان کمک های این کشور با افغانستان در بیش از یک دههء گذشته به دو میلیارد دالر می رسد.
XS
SM
MD
LG