لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

«ممکن است امریکا، کرزی را از توافقنامه امنیتی دور نگهدارد»


لاس انجلس تایمز
روزنامه لاس انجلس تایمز چاپ امریکا در شماره اخیر اش مقالهء را تحت عنوان: "امریکا ممکن کرزی را از توافقنامه امنیتی دور نگهدارد" نوشته که در بخشی از آن به نقل از شماری از مقام های امریکایی آمده است:

اداره رییس جمهور بارک اوباما از رویه تند رییس جمهور حامد کرزی در مورد توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن که گفته است قبل از انتخابات ریاست جمهوری امضاء نخواهد کرد، به تنگ آمده و میخواهد وزیر خارجه افغانستان ضرار احمد مقبل و یا مقام دیگری را برای امضای آن تشویق کند.

قصر سفید می گوید، در صورت که توافقنامه امنیتی تا ختم سال جاری امضاء نگردد، آنها سال آینده پلان خروج 47 هزار نیرو باقی ماندهء خود را روی دست خواهند گرفت.

به باور این روزنامه، اگر امریکا چنین اقدام کند، کمک های خارجی در افغانستان کاهش یافته و حکومت افغانستان توانایی جنگ علیه طالبان و نگهداری دستاورد های دوازده ساله را نخواهد داشت.


وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال نیز در این مورد یک مضمون نوشته که در آن آمده است، هنگام که رییس جمهور کرزی بروز پنجشنبه در بیانیه افتتاحیهء لویه جرگه مشورتی شرط های جدید را برای امضای توافقنامه گذاشت، سخنان وی به سفیر امریکا ترجمه نگردید و سفیر امریکا به این باور از تالار لویه جرگه خارج شد که گویا موضوع حل شده است.

روزنامه می افزاید که برخی از وزیران کابینه حامد کرزی و همکاران نزدیک وی نیز با شنیدن شرایط جدید برای امضای توافقنامه حیران شدند. چرا که در متن بیانیه رییس جمهور این شرایط گنجانیده نشده بود و آنها تصور آنرا نمی کردند که چنین مسایل را رییس جمهور مطرح کند.

وال ستریت ژورنال افزوده که حامد کرزی با همچو اظهارات اش تلاش می کند، کسان را که مخاطب وی اند حیران کرده و در چشم آنها خاک بریزد. حامد کرزی تلاش دارد تا در حالی توجه امریکایی ها را به خود جلب نگاه کند که چند ماه بیش از ختم ریاست جمهوری اش باقی نمانده است.


ستراتفور کامینتری
نشریه ستراتفور کامینتری، ارتباطات افغانستان و امریکا را از یک زاویه دیگر نگریسته. در بخشی از مقاله تحت عنوان افغانستان: میدان جنگ برای ایران و سعودی نوشته:
با آنکه ایالات متحده و ایران به یک توافق دست یافتند، واشنگتن در همسایگی ایران با افغانستان با مشکلات روبرو می شود.

خودداری رییس جمهور کرزی از امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی باعث خروج تمام نیرو های خارجی در 2014 از افغانستان می گردد.

تنش ها میان کابل و واشنگتن کوتاه خواهد بود اما در نتیجه موافقه میان امریکا و ایران دشمنی تاریخی میان عربستان سعودی و ایران و مخالفت های آنها در افغانستان ادامه خواهد یافت.

نشریه می افزاید، عربستان سعودی نگران است که ایران یکبار دیگر به عنوان یک کشور مقتدر در جامعه جهانی سر بلند کرده و اجندای افراطی اش را پیش بگیرد.
XS
SM
MD
LG