لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

هند از سازمان شانگهای خواست تا در بازسازی افغانستان سهم بگیرد


وزیر امور خارجه هندوستان سوجاتا سنگهـ، پشتیبانی کشورش را از گفتگو های صلح تحت رهبری افغان ها با نیرو های مخالف مسلح در صورت احترام خطوط سرخ ارایه شده از سوی جامعه بین المللی تکرار کرد.

خانم سنگهـ دیروز به سران سازمان همکاری شانگهای در شهر تاشکند گفت:

« ما باور داریم که با حمایت از گفتگو صلح تحت رهبری افغان ها با مخالفین می توان به یک راه حل درازمدت دست یافت در صورت که این گروه ها به قواعد پذیرفته شده جامعه بین المللی احترام بگذارند.»

نماینده دهلی اظهار داشت که سازمان همکاری شانگهای باید پیش قدم شده و از طریق پروژه های مشترک و تعهدات مالی در بازسازی این کشور جنگ زده جنوب آسیا سهم بگیرد.

به گفته خانم سنگهـ، هند می خواهد کشور های ناظر این سازمان را در مقابل تروریزم پیروز ببیند و این کشور ها بتوانند تمام مناطق شان را تحت حاکمیت خود شان داشته باشند.

وزیر خارجه هند در میان نماینده گان کشور های دیگر با معاون دوم رییس جمهور افغانستان کریم خلیلی و معاون وزیر خارجه ازبکستان مراد عسکر اوف در حاشیه این کنفرانس ملاقات کرد.

صدراعظم های چین، قرغزستان، روسیه، تاجکستان و ازبکستان کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای در این اجلاس شرکت کردند.

نماینده گان از افغانستان، هند، ایران، پاکستان و منگولیا به عنوان کشور های ناظر این سازمان اشتراک داشتند.

وزیر خارجه هند در حالی پشتیبانی کشورش را از گفتگو های صلح تحت رهبری افغان ها تکرار کرد که صدراعظم کشور همسایه اش پاکستان طی سفر یک روزه از کابل بازدید می کند.

قبل از این پاکستان بار ها از نفوذ هند در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

برخی از ادارات و مقام های پاکستانی در مورد اینکه پس از خروج نیرو های خارجی از افغانستان این کشور احتمالاً به میدان جنگ میان هند و پاکستان مبدل خواهد شد، ابراز نگرانی کرده اند.

حکومت افغانستان در جواب نگرانی های پاکستان همواره تاکید کرده که افغانستان خواهان روابط نیک با کشور های منطقه بوده و هیچگاه اجازه نخواهد داد که از این کشور بر ضد کشوری دیگر استفاده شود.
XS
SM
MD
LG