لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

آیساف خواهان امضای هر چه عاجل توافقنامه امنیتی و دفاعی شد


جنرال هینس فیلد من سخنگوی آیساف در افغانستان
جنرال هینس فیلد من سخنگوی آیساف در افغانستان
نیرو های آیساف به رهبری ناتو خواهان امضای هر چه زودتر توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا شده اند.

سخنگوی آیساف تاکید دارد که امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا گام نخست برای باقی ماندن تمام سربازان خارجی به عنوان جامعهء جهانی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان است.

جنرال هینس فیلد من می گوید، اگر این توافقنامه به امضا برسد، سازمان ناتو هم به خاطر چگونگی حضور سربازانش در افغانستان توافقنامهء را با حکومت این کشور امضا خواهد کرد.

آقای فیلد من به روز یکشنبه در یک مصاحبهء اختصاصی با رادیو آزادی گفت که توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا باید به زودی امضا گردد تا آنان بتوانند پلان های ماموریت آیندهء شان در افغانستان را تهیه کنند:

« ما می خواهیم که در سال های آینده منحیث جامعهء جهانی در افغانستان باقی بمانیم و این هیچ معنی نخواهد داشت که کشور ها به طور انفرادی از این کشور خارج شوند.
پس ما به عنوان جامعهء جهانی خواهان باقی ماندن در این کشور هستیم تا کار خود را تکمیل کنیم.
این یک خواست ما است و امیدواریم تا توافقنامهء امنیتی با امریکا هر چه زودتر امضا شود.»


این اظهارات سخنگوی آیساف در حالی ابراز می گردند که مقامات امریکایی هم هشدار دادند که اگر توافقنامهء امنیتی و دفاعی امریکا و افغانستان تا پایان سالجاری میلادی امضا نگردد، روی خروج تمام سربازان خارجی از این کشور غور خواهند کرد.
فیلد من: اگر توافقنامه امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن به امضا برسد، سازمان ناتو هم به خاطر چگونگی حضور سربازانش در افغانستان توافقنامهء را با حکومت افغانستان امضا خواهد کرد

لویه جرگهء مشورتی هم توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را تایید کرد اما رییس جمهور کرزی تاکید دارد تا زمانی که تامین صلح در افغانستان تضمین نگردد و عملیات بر خانه های افغان ها از سوی سربازان خارجی متوقف نشود، این توافقنامه امضا نخواهد شد.

آقای فیلد من در پاسخ به یک پرسش رادیو آزادی که چرا با وجود خواست های مکرر رییس جمهور کرزی ورود و اجرای عملیات سربازان خارجی در خانه های افغان ها متوقف نمی گردد، گفت: "این تصمیم مربوط به رهبران سیاسی است:"

« این یک مسالهء است که مربوط به رهبران سیاسی می شود.
چوکات قانونی حضور ما نظامیان از سوی رهبران سیاسی ما ترتیب می گردد.
پس من این مساله را به تلاش های دیپلوماتیک واگذار می کنم تا برای ما یک راه روشن را نشان دهند که ما در آینده در این خصوص چی کنیم.»


در عین حال شماری از کشور های عضو ناتو هم گفته اند که اگر توافقنامهء امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا به امضا برسد، تعداد از سربازان آنان نیز پس از سال 2014 میلادی در این کشور باقی خواهند ماند.

تا اکنون جرمنی تعهد نموده که 600 سربازش در افغانستان باقی خواهند ماند و آسترالیا گفته است 400 سرباز خود را در این کشور حفظ می کند.

در این اواخر شماری از اعضای شورای ملی و جامعهء مدنی در افغانستان نیز از آقای کرزی خواسته اند تا به اساس فیصلهء لویه جرگهء مشورتی توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را به زودی امضا کند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG