لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

برخی از احزاب مخالف سیاسی: توافقنامه امنیتی باید بزودی امضا شود


محمد حنیف اتمر رییس کمیتهء سیاسی حزب حق و عدالت
محمد حنیف اتمر رییس کمیتهء سیاسی حزب حق و عدالت
برخی از احزاب مخالف سیاسی حکومت افغانستان و اعضای جامعهء مدنی از رییس جمهور کرزی خواسته اند تا توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا کند.

هر چند آقای کرزی برخی از پیش شرط های را به خاطر امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا مطرح نموده اما تعدادی از احزاب مخالف سیاسی حکومت افغانستان تاکید دارند که این توافقنامه باید هر چه زودتر امضا شود.

محمد حنیف اتمر رییس کمیتهء سیاسی حزب حق و عدالت و وزیر سابق داخلهء افغانستان شرایط آقای کرزی را در این زمینه معقول می داند اما می گوید که این شرایط نباید به توافقنامهء امنیتی ارتباط داده شود.

آقای اتمر که به روز دوشنبه با رادیو آزادی صبحت می کرد گفت، رییس جمهور افغانستان باید نخست این توافقنامه را امضا کند سپس از راه های دیگر دیپلوماتیک شرایط اش بر امریکا را پیگیری نماید:

« این سند باید امضا شود. در این سند بهترین شرایط برای مردم و حکومت افغانستان تضمین شده و باید در این راستا از کار و زحمت حکومت افغانستان سپاس گذاری کرد. اما در مورد شرایطی که از طرف رییس جمهور مطرح شده باید عرض کنم که معقولیتِ در این پیشنهادات است ولی این نباید رد به امضای این سند در حال حاضر پیدا کند.»

آقای اتمر همچنان می گوید شکی وجود ندارد که امریکا و پاکستان در آوردن صلح در افغانستان نقش کلیدی دارند.

اما در عین حال به گفتهء وی رییس جمهور کرزی بر حسن نیت امریکا شک دارد و باید روی این موقف اش دوباره غور کند.
رییس جمهور افغانستان پس از فیصلهء لویه جرگهء مشورتی گفت، تا زمانی که امریکا صلح را در افغانستان تامین نکند و عملیات های سربازان امریکایی بر خانه های افغان ها متوقف نشوند، این توافقنامه به امضا نخواهد رسید.

ایتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله نیز تاکید دارد که در زمان کوتاه تکمیل نمودن شرایط رییس جمهور کرزی از توانایی امریکا بالا است.

فضل الرحمن اوریا سخنگوی این ایتلاف باور دارد که علت نا امنی های کنونی در افغانستان جنگ استخباراتی میان شماری از کشور ها است و ایالات متحده به تنهایی قادر نیست تا جلو آن را گرفته و صلح را برقرار سازد.

از سوی هم تعدادی از نهاد های جامعهء مدنی می گویند که امریکا نمی تواند در مدت کوتاه صلح را در افغانستان تامین کند و نیاز است تا در زمینه برای این کشور فرصت بیشتر داده شود.

سنگر امیرزاده رییس شبکهء جوانان برای اصلاح و تغییر در مورد گفت:

«مردم افغانستان به این سند امنیتی و دفاعی که باید بین افغانستان و امریکا به امضا برسد، ضرورت دارند، این به نفع افغانستان است و مردم افغانستان در لویه جرگهء مشورتی فیصله کردند که این سند باید به امضا برسد. ما پیشنهاد می کنیم که این پیمان باید امضا شود ولی بالای یک میکانیزم مشخص بین امریکا و افغانستان فکر شود بخاطریکه به این سند ضرورت داریم و بالای اذهان مردم بسیار تاثیر منفی گذاشته است.»

پیش از این هم شماری از احزاب سیاسی، فعالان جامعهء مدنی، اعضای شورای ملی و آیساف از رییس جمهور کرزی خواسته اند تا توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را به زودی امضا کند.

به نظر میرسد که جنجال ها بر سر امضای این توافقنامه میان آقای کرزی و امریکا سبب به وجود آمدن اختلافات جدی بین دو طرف شده، حتی مقام های امریکایی هشدار داده اند که در صورت امضا نشدن آن تا پایان سالجاری میلادی، روی خروج تمام سربازان خارجی از افغانستان غور می کنند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG