لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

تظاهرات در اوکراین ادامه دارد


تظاهر کننده گان در اوکراین تعهد کرده اند که امروز دوشنبه نیز به سرک ها بر آمده؛ یکبار دیگر بر تقاضا های شان از حکومت رییس جمهور ویکتوریانکوویچ تاکید خواهند کرد.

تظاهر کننده گان می خواهند، رییس جمهور اوکراین به خاطر عدم امضای قرارداد همکاری های نزدیک با اتحادیهء اروپا از مقامش کنار برود.

بعد از آنکه ویکتوریانکوویچ رییس جمهور اوکراین قرارداد همکاری های نزدیک را با اتحادیهء اروپا امضا نکرد، تظاهرات وسیع در آن کشور آغاز شده است. شب گذشته نیز هزاران تن به تظاهرات شان در میدان آزادی در شهر کیف ادامه دادند.

قرار است، امروز پارلمان اوکراین نیز برای مشورت در این مورد جلسه کند. تظاهر کننده گان تعهد کرده اند که به سرک ها برآمده به اعتراضات شان ادامه خواهند داد.

ارسنیا یاتسینیوک (Arseniy Yatsenyuk) رهبر گروه جبههء پدر وطن که در اپوزسیون با حکومت اوکراین قرار دارد، با تاکید بر تقاضای برکناری ویکتوریانکوویچ، روز یکشنبه گفته است:
"برنامهء ما برای روز دوشنبه، آغاز تظاهرات در برابر کابینهء وزیران است و تقاضای اصلی سیاسی ما استعفای کابینهء وزرای اوکراین می باشد. یک مصوبهء عدم اعتماد به حکومت، برای پارلمان ارایه شده است."

در تظاهرات روز یکشنبه در شهر کیف حدود 100 هزار تن اشتراک داشتند. تنش ها در اوکراین زمانی افزایش یافت که در ماه گذشته ویکتوریانکوویچ رییس جمهور اوکراین اعلان کرد، قرارداد همکاری با اتحادیهء اروپا را امضا نمی کند.

تعدادی زیادی از اوکراینی ها زمانی بیشتر عصبانی شدند که پولیس آن کشور از خشونت در برابر تظاهر کننده گان استفاده کرد.
گفته می شود در اثر خشونت ها حدود 100 تظاهر کننده و به همین تعداد پولیس زخمی شده اند.

ویتالی کلیچکو (Vitali Klitschko) رهبر حزب اپوزسیون (Udar) با اشاره به خشونت های اخیر گفته است:
"آنچه که شب گذشته در میدان مرکزی شهر کیف اتفاق افتاد، نشان می دهد که اوکراین یک کشور اروپایی و مدرن نبوده، یک دیکتاتوریست، به خاطر همین است که مردم دیگر به حکومت اعتماد ندارند. ما می بینیم که صدها هزار تن به سرک ها برآمده، می گویند، ما به حکومت اعتماد نداریم، به رییس جمهور اعتماد نداریم، ما می خواهیم در یک کشور اروپایی زنده گی کنیم."

انتقال تظاهر کننده گان از سایر شهرهای اوکراین به کیف ادامه دارد. آندری کورنات (Andriy Kornat) یک فعال اپوزسیون که برای تظاهر کننده گان خدمات ترانسپورتی را از شهر لیووف به کیف فراهم کرده است، می گوید:
"دلیلی که ما به کیف می رویم اینست که با قیام خود در کنار جوانان و زنانی قرار گیریم که به میدان رفته اند. ما از لیووف به کیف می رویم تا با آن ها یکجا شده، در صورت ضرورت از ایشان دفاع کنیم. آن ها به خاطر حراست از اتحاد مردم در آن جا باقی خواهند ماند."

براساس گزارش آژانس خبری انترفکس روسیه سرگی لیووچکین (Serhiy Lyovochkin) رییس دفتر رییس جمهور یانکوویچ استعفایش را پیش کرده است.

با وصف نا آرامی های اخیر در اوکراین، رییس جمهور ویکتوریانکوویچ می خواهد در پایان هفته جاری به چین مسافرت کند.

میکولا ازاروف (Mykola Azarov) صدراعظم اوکراین گفته است، رییس جمهور یانکوویچ به خاطر عقد قرار داد عادی سازی روابط تجارتی در اخیر ماه جاری به مسکو سفر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG