لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

ناتو هم آماده است تا پیمان ستراتیژیک دراز مدت را با افغانستان امضا کند


یک مقام ارشد ناتو به روز دوشنبه گفت: در صورت توافق رئیس جمهور کرزی با سند امنیتی میان کابل و واشنگتن، ناتو هم آماده است تا پیمان ستراتیژیک دراز مدت را با افغانستان امضا کند.

این مقام ناتو که خواسته نامش گرفته نشود، به خبرنگار رادیو آزادی در بروکسیل گفت که براساس سند ستراتیژیک با کابل، پیمان ناتو می خواهد پس از سال 2014، چهار پایگاه نظامی در افغانستان بسازد.

اما اختلاف نظر ها در حال حاضر میان امریکا و افغانستان روی امضای توافقنامه امنیتی افزایش یافته است.

داگلس لیوت سفیر امریکا در ناتو به روز دوشنبه در بروکسیل به خبرنگاران گفت: این سند نخستین حلقهء یک زنجیر است و راه ها را برای کمک هشت میلیارد دالری امریکا برای امنیت و اقتصاد افغانستان، پس از سال 2014 و با خروج مکمل نیرو های بین المللی، هموار خواهد ساخت.

اما او هشدار داد که امضا نشدن این سند، کمک های امریکا با افغانستان را با خاطر روبرو می سازد.

ودیر صافی استاد پوهنتون کابل به این باور است که توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن باید به زودی امضا شود تا آینده امنیت و اقتصاد افغانستان تضمین شود.

آقای صافی به رادیو آزادی گفت: حامد کرزی باید در کنار مردم ایستاده شود، در غیر آن وی، امنیت افغان ها و منطقه را با خطر روبرو خواهد ساخت.

در حال حاضر ناتو برای آموزش و تجهیز نیرو های افغان، در مجموع سالانه چهار اعشاریه یک میلیارد دالر مصرف می کند.

در این میان، گروه طالبان از موضع رئیس جمهور کرزی در خصوص امضای توافقنامه امنیتی با امریکا حمایت کرده است.

در اعلامیه این گروه که به روز دوشنبه پخش شد، طالبان گفته اند: امیدوار اند، این موقف کرزی، پایانی برای حل مشکلات مردم افغانستان باشد.

رئیس جمهور کرزی هفته گذشته در صحبت اختصاصی با رادیو ازادی گفته بود: تا زمانیکه ایالات متحده شرط های وی را نپذیرد، سند امنیتی را با آنکشور امضا نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG