لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

بزودی ناتو گفتگو ها را روی توافقنامهء امنیتی با کابل آغاز می کند


اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
منشی عمومی ناتو می گوید، در چند هفته آینده با حکومت افغانستان، گفتگو های جدی را روی توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن آغاز می کند.

اندرس فوگ راسموسن امروز پیش از آغاز اجلاس وزرای خارجه کشور های عضو ناتو در بروکسیل گفت که اگر متحدین نقش حمایوی در افغانستان نداشته باشند، بالای وضیعت این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این اجلاس در حالی آغاز شده که ناتو هشدار داده است، اگر کابل با واشنگتن توافقنامه امنیتی را امضا نکند، پلان آینده ناتو هم در افغانستان با مشکلات زیاد روبرو خواهد شد.

اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو پیش از آغاز اجلاس وزرای خارجه عضو این پیمان گفت که امضای توافقنامه امنیتی برای افغانستان خیلی مهم است.
"نگرانی من اینست که اگر ما در افغانستان مربی نداشته باشیم، بر وضیعت امنیتی افغانستان تاثیر منفی میگذارد و علاوه بر این روی کمک های غیرنظامی با افغانستان هم اثرات منفی خواهد داشت."

در صورتیکه ایالات متحده و افغانستان توافقنامه امنیتی را امضا کنند، راه ها برای ناتو نیز هموار خواهد شد تا پیمان درازمدت ستراتیژیک را با کابل امضا کند.

رییس جمهور کرزی گفته است، زمانی این سند را با امریکا امضا میکند که شرط های وی پذیرفته شود.

توقف تلاشی خانه های افغان ها و رهایی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو از جمله شرط های مهم حامد کرزی خوانده شده است.

در این میان گویدو ویستر ویلی وزیر خارجه جرمنی به مجله انترنتی اشپیگل آنلاین گفته که توافقنامه امنیتی افغانستان با امریکا و سایر کشور های عضو ناتو باید به زود ترین فرصت امضا شود.

ویستر ویلی پیش از اجلاس ناتو به مجله گفته بود: اگر چنین اقدام صورت نگیرد، ناممکن خواهد بود که پلان بعد از سال 2014 برای افغانستان تنظیم شود.

خبرگزاری جرمنی به نقل از دپلومات های غربی گزارش داده که گفته اند: توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن نباید بیشتر از یک ماه به تعویق بیافتد.

منشی عمومی ناتو امروز گفت: با حکومت افغانستان در یک فرصت زود، گفتگو ها را در مورد توافقنامه امنیتی آغاز میکند.
"من از فیصله لویه جرگه در مورد توافقنامه امنیتی میان امریکا و افغانستان استقبال میکنم. من منتظرم که در یک وقت مناسب امضا شود. مهم است که ماموریت تحت رهبری ناتو پس از سال 2014 میلادی برای آموزش، مشوره و کمک به نیرو های افغان، مطابق یک چهارچوب قانونی باشد. روی این موضوع در هفته های آینده با حکومت افغانستان از نزدیک کار خواهیم کرد."

ناتو در نظر دارد که از هشت تا دوازده هزار نظامی خود را پس از سال 2014 در افغانستان حفظ کند.

اما هشداری هم از سوی ناتو مطرح شده که اگر نیرو های بین المللی پس از سال 2014 در افغانستان حضور نداشته باشند، کمک های جامعه بین المللی با کابل هم با خطر روبرو خواهد شد.

در گذشته برای کمک های سالانه چهار اعشاریه یک میلیارد دالری برای نیرو های افغان تعهد شده و گفته میشود که ناتو در بخش غیر نظامی، وعده کمک شانزده میلیارد دالری داده است.

یک دیپلومات غربی به خبرگزاری جرمنی گفته که اگر توافقنامه امنیتی امضا نشود و نیرو های بین المللی به صورت فزیکی در افغانستان حضور نداشته باشند، روی مصارف کمک ها در این کشور اعتمادی ندارند.
XS
SM
MD
LG