لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

«افغان ها از یک آینده بدون امریکا در کشور شان نگرانی دارند»


روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان افغانها از یک آینده بدون امریکا در کشورشان نگرانی دارند که در بخش آن می نویسد: در آستانه لویه جرگه مشورتی که همه انتظار داشتند موافقت امنیتی بین افغانستان و امریکا تصدیق می شود، قیمت خانه ها حتی در نقاط دور دست کابل دو برابر بیشتر شد. اما یک روز بعد از لویه جرگه که رییس جمهور کرزی در مورد تاخیر امضای این موافقت صحبت کرد نرخ خانه ها یک باره به عقب برگشت.

روزنامه از قول تجار و بسیاری از افغان های که از خارج آمده و در این کشور سرمایه گذاری کرده اند می نویسد که گفته اند می خواهند افغانستان را ترک نمایند، از اینرو هیچکس حاضر نیست خانه های خود را دوباره اعمار کند و یا خانه نو کرایه بگیرد.

روزنامه می افزاید یک تعداد انگشت شمار سیاستمداران افغان از موقف رییس جمهور کرزی حمایت کرده اند، اما دیگران حتی محمود کرزی برادر رییس جمهور اظهار تشویش می کند.

خبرنگار روزنامه با ده ها تاجر و افراد سر سرک و حتی مقامات حکومت افغانستان صحبت کرده، نام های آنها را در مطلب خود نوشته است که هر یک آنها از تصمیم رییس جمهور کرزی ناراضی هستند.

اما روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می نویسد یکی از گروه های که از این تصمیم رییس جمهور کرزی بسیار خرسند است طالبان می باشد و غیر مستقیم او را تشویق می کنند که این موافقت را کاملا رد نماید.

گاردین می افزید، اگر این موافقتنامه امضا نشود، میلیارد ها دالر کمک امریکا به افغانستان هم متوقف خواهد شد و اردوی ملی این کشور حتی پول خرید مواد سوخت را هم نخواهد داشت.

روزنامه لاس آنجلیس تایمز در شماره اخیر خود می نویسد به رییس جمهور کرزی کی توانایی داد که با چنین صراحت لهجه این موافقت را تاخیر نماید و یا شرایط نو را به آن یکجا کند.

به نوشته روزنامه رییس جمهور کرزی از آغاز بحث ها در مورد این موافقت بر آن نظارت داشت و یک هفته قبل از لویه جرگه مشورتی با وزیر خارجه امریکا متن نهایی مسوده این موافقت را تصدیق نمود، ولی یک باره از همه چیز رو گردانید.

روزنامه می افزاید، این امریکا بود که هر ناز کرزی را برداشت و رییس جمهور سابق جورج دبلیو بوش بدون حساب و کتاب میلیارد ها دالر را به افغانستان ریخت و سی آی ای بوجی ها و خریطه های پول را به او مهیا ساخت.

این اقدامات در نهایت به رییس جمهور کرزی چنین حس داد که امریکا هر شرط او را خواهد پذیرفت و او اکنون طبق دلخواه خود داخل اقدام شده است.
XS
SM
MD
LG