لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

پولیس، شوهر شکیلا را در ولایت بلخ دستگیر کرد


شکیلا نو عروسی که با فیر مرمی نصف از صورت اش را از دست داده است.
شکیلا نو عروسی که با فیر مرمی نصف از صورت اش را از دست داده است.
در حدود 20 روز پیش در شمال افغانستان نو عروسی بنام شکیلا از سوی شوهرش در شهر پلخمری ولایت بغلان مورد هدف فیر گوله قرار گرفت و از ناحیه صورت به شدت زخمی شد، اما اکنون پولیس بلخ می گوید که مظنون این خشونت را از ولسوالی خلم ولايت بلخ دستگیر کرده است.

شکیلا که 17 سال عمر دارد، بیش از 7 ماه از عروسی او با پسری بنام نجم الدین نمی گذشت که شکار خشونت های خانوادگی قرار گرفت و به صورتش با فیر مرمی شدیداً مجروح گردید و با گذشت بیش از 20 روز هنوز قادر به صحبت کردن نیست.

مادر شکیلا در شفاخانه ایمیرجنسی کابل به رادیو آزادی گفته بود، نجم الدین شوهر شکیلا در حدود 20 روز قبل با فیر مرمی به صورت خانمش او را مجروح ساخته و خودش فرار کرده است.

اما مقامات پولیس ولایت بلخ می گویند، با گذشت مدت طولانی آنان شوهر شکیلا را بخاطر که ادعا بالایش موجود بود از مربوطات ولسوالی خلم ولایت بلخ دستگیر کرده اند.

به گفته مقامات پولیس بلخ، نظر به اظهارات اولیه که آنان به دست آورده اند، نجم الدین در حادثه یاد شده دست نداشته است و شکیلا خود دست به انجام این عمل زده است.

در مورد جنرال عبدالرحمن رحیمی قوماندان امنیه ولایت بلخ گفت:
« ما تفنگ که مربوط به مادر شکیلا و یا هم ملکیت برادر اوست در دست خود داریم و این معلوم است که تفنگ از خانواده شکیلا بوده و مادر او نیز در صحبت های نخست خود به پولیس گفته بود که دخترش تحت فشار خشونت آمد و بالای خود فیر کرد.»

اما شکیلا که در اثر جراحت شدید قادر به حرف زدن نیست در مصاحبه تحریری به رادیو آزدی گفته است که از سوی شوهرش مورد خشونت قرار گرفته و وی خواهان مجازات وی می باشد.

مادر شکیلا نیز ادعا های پولیس بلخ را بی اساس دانسته و می گوید که دخترش از سوی نجم الدین مورد خشونت قرار گرفته است. وی در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:
« در زمانی که شکیلا مجروح شد من نماز شام را می خواندم، زمانی که آمدم او افتاده بود. فعلاً شکیلا در صحبت به رسانه ها گفته که عامل اصلی این خشونت شوهرش نجم الدین می باشد و باید مجازات گردد.»

آگاهان امور نظامی این ادعا را تعجب کننده می داند که گویا یک دختر 17 ساله با تفنگ بزرگ چره یی به صورت خود فیر کند.

از سوی هم حقوق دانان در بلخ می گویند که پولیس حق ادعای بی گناهی و یا هم متهم بودن کسی را ندارد و طبق قانون این از صلاحیت ارگان های عدلی و قضای است که تحقیق نموده و فیصله صادر کنند.

ایوب یوسفزی استاد بخش حقوق و علوم سیاسی پوهنتون بلخ در مورد چنین گفت:
« پولیس تنها وظیفه دارد تا در مورد ثبوت و اسناد جمع آوری کند و در مورد بی گناهی و برائت کسی حق ابراز نظر را ندارد. این ارگان های عدلی و قضایی هستند که باید فرد را محکوم و یا هم بی گناه ثابت کنند نه پولیس.»

این در حالیست که چندی پیش نیز کمیسیون حقوق بشر زون شمال افغانستان در جریان تجلیل از روز محو خشونت علیه زنان از افزایش 60 درصدی خشونت علیه زنان ابراز نگرانی کرد.

مجیب حبیب زی
XS
SM
MD
LG