لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

اوکراین: تظاهر کننده ها خواهان انتخابات پیش از وقت شدند


در حالی که صدها هزار تظاهر کننده دیروز در کییف مرکز اوکراین گردهم آمده و خواهان انتخابات قبل از وقت ریاست جمهوری در آنکشور بودند، تظاهر کننده گان ماسک پوش در یک اقدام سمبولیک، یک مجسمه بنیانگذار اتحاد شوروی سابق ولادیمیر لینن را ویران کردند.

در این حال خبرنگار رادیو آزادی در کییف گزارش داده است که بیش از 100 هزار اعتراض کننده به محلی از شهر هجوم بردند که در آن، پارلمان و دیگر ادارات حکومتی اوکراین موقعیت دارند.

در حالی که به تعداد مظاهره چیان افزوده می شد، این تظاهر کننده گان در جاده های شهر که به ساختمان های حکومتی منتهی می شوند خیمه زدند.

آنها تعهد کردند به محاصره شان از محل ساختمان های حکومتی تا زمانی ادامه میدهند که انتخابات قبل از وقت ریاست جمهوری و پارلمانی دایر شود.

نیروهای امنیتی اوکراین چندین کمربند امنیتی را در اطراف ساختمان های حکومتی، پارلمان و دیگر ادارات دولتی جابه جا نموده اند.

وزارت داخله اوکراین با نشر اعلامیهء هشدار داده است، آنهایی که منطقه را محاصره نموده اند جرمی را مرتکب شده اند.

خبرنگار رادیو آزادی در محل می گوید تعداد تظاهر کننده گانی که راه ها را بند انداخته اند آنقدر زیاد است که می توانند مقامات دولتی را از رسیدن به دفاتر شان جلوگیری کنند.

رهبر اپوزیسیون یو دی ای آر دیروز گفت، حدود یک میلیون نفر در این مظاهرات سهیم اند، ولی پولیس اوکراین می گوید تعداد تظاهر کننده گان به حدود 60 هزار نفر می رسد.

تام بالمفورد خبرنگار رادیو آزادی در کییف حالت این شهر را چنین شرح داد:
« نظم در این اعتراض کننده گان قابل توجه است. کش و گیر وجود ندارد، اکثر مردم با تبسمی بر لب های شان با دیگران صحبت می کنند ولی خواست مبارزه نیز در آنها زیاد است. »

یولیا تیموشینکو رهبر اپوزیسیون اوکراین که در زندان به سر می برد اعلامیه را صادر نموده و در آن گفته است که رییس جمهور یانوکویچ قانونیت اش را از دست داده و باید کنار زده شود.

این اعلامیه توسط یونییا دختر یولیا تیموشینکو برای اعتراض کننده گان به خوانش گرفته شد:
« ما در حال حاضر سخت ترین مرحله استقلال 22 ساله خود را تجربه می کنیم. ما از نوک تیغی از سقوط کامل به یک دیکتاتوری یا رسیدن به منزل در جامعه اروپا می گذریم. »

تظاهرات ضد حکومتی ماه گذشته زمانی آغاز شد که رییس جمهور ویکتور یانوکویچ، از امضای سند شمولیت و تجارت آزاد با اتحادیه اروپا خودداری نموده در بدل خواهان نزدیکتر شدن با روسیه شد.
XS
SM
MD
LG