لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

وزیر دفاع امریکا با صدراعظم و لوی درستیز پاکستان دیدار کرد


چک هیگل در جریان ملاقات با راحیل شریف لوی درستیز پاکستان
چک هیگل در جریان ملاقات با راحیل شریف لوی درستیز پاکستان
وزیر دفاع امریکا امروز با نواز شریف صدراعظم و راحیل شریف لوی درستیز جدید پاکستان ملاقات کرد. چک هیگل وزیر دفاع امریکا پس از آنکه امروز صبح در یک سفر یک روزه رسمی به هدف دیدار با مقام های ارشد پاکستان وارد اسلام آباد شد با صدراعظم و لوی درستیز این کشور دیدار کرد.

اگرچه در مورد این ملاقات ها تا هنوز جزییات بیشتر داده نشده، اما تلویزیون ملی پاکستان خبر می دهد که در این ملاقات ها روی بهبود روابط میان اسلام آباد و واشنگتن، وضعیت در منطقه و خروج بخش اعظم نیرو های خارجی از افغانستان بحث و گفتگو گردیده است.

این اولین دیدار وزیر دفاع امریکا در چهار سال اخیر از پاکستان است. قبل از این کارل ووگ یک سخنگوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا دیروز در واشنگتن گفت که چک هیگل و نواز شریف صدراعظم پاکستان به بحث های مفید و واضح در ارتباط به مشارکت امنیتی امریکا و پاکستان ادامه می دهند.

وی هم چنان گفت که دو طرف در مورد ثبات آینده افغانستان نیز صحبت خواهند کرد. چک هیگل در حالی از پاکستان بازدید می کند که در روابط اسلام آباد و واشنگتن به خاطر حملات طیارات بی پیلوت و بسته شدن مسیر اکمالاتی ناتو در خاک پاکستان تنش ایجاد شده است.

آگاهان پاکستانی این سفر وزیر دفاع امریکا به کشور شان را مهم می خوانند. برگیدیر سعد، جنرال متقاعد و کارشناس مسایل نظامی پاکستان به رادیو آزادی گفت، قرار است که در ملاقات میان وزیر دفاع امریکا و مقام های پاکستانی روی مسایل مهم مانند خروج نیرو های خارجی از افغانستان و توافقنامه امنینی میان کابل و واشنگتن بحث و گفتگو گردد:

« پاکستان در طرح خروج نیرو های خارجی از افغانستان نقش مهم دارد چرا که مسیر پاکستان، مسیر کلیدی اکمالاتی ناتو است و این مسیر از چند روز به اینسو مسدود شده است. وزیر دفاع امریکا بالای این موضوع با حکومت مرکزی پاکستان صحبت کرده و خواهان بازگشایی آن می گردد. چک هیگل همچنان نگرانی های پاکستان در مورد توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را دور خواهد ساخت و موضوع دیگر اینکه با رهبری جدید اردوی پاکستان راحیل شریف می بیند و روی شبکه های تروریستی مستقر در این خاک صحبت خواهد کرد. »

چک هیگل قبل از اینکه وارد اسلام آباد گردد در یک سفر غیر منتظره به کابل رفت و با مقام های ارشد افغانستان دیدار کرد.

حسن خان یکی از کارشناسان امور سیاسی پاکستان به این باور است که چک هیگل در ملاقات با مقام های ارشد پاکستان خواهان همکاری آنها در تشویق کابل برای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن خواهد گردید:

« امریکا حتماً می خواهد که پاکستان در این موضوع نقش مهم را ایفاء کند و رییس جمهور افغانستان را برای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با واشنگتن تشویق نماید. بعد از سفر اخیر نواز شریف به کابل روابط میان اسلام آباد و کابل بهبود یافته است و امریکا از این موقع استفاده می کند. »

چک هیگل وزیر دفاع امریکا در حالی از پاکستان بازدید می کند که مرز تورخم از 23 نوامبر به اینسو بروی قطار های اکمالاتی ناتو مسدود گردیده است.

این مسیر از سوی حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان که حزب بر سر اقتدار در ایالت خیبر پشتونخوا است، در اعتراض علیه حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی که در آن رهبر طالبان پاکستانی حکیم الله محسود کشته شد، مسدود گردیده است.

آگاهان می گویند، وزیر دفاع امریکا در ملاقات با مقام های پاکستانی خواهان بازگشایی این مسیر می گردد.

فرشته نگاه
XS
SM
MD
LG