لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

اختصاص یک کرسی برای اهل هنود در ولسی جرگه رد شد


ولسی جرگهء افغانستان اختصاص یک کرسی برای اهل هنود در ولسی جرگه را با اکثریت آرا رد کرد.

بیشتر اعضای ولسی جرگه در جلسهء عمومی با دادن تخصیص یک کرسی برای اهل هنود در ولسی جرگه مخالفت کرده و پیشنهاد حکومت در این زمینه را با اکثریت آرا رد کردند.

در اجلاس روز شنبه در این خصوص بحث های جدی صورت گرفت.

وکلای که با دادن یک کرسی به اقلیت اهل هنود در ولسی جرگه مخالف بودند تاکید داشتند که تمام اعضای این جرگه به اساس رای مردم انتخاب می شوند و هندوان نیز می توانند از طریق انتخابات این کرسی ها را به دست آورند.

خلیل الله شهید زاده یکی از این وکلا گفت:

« اصلاً هدف قانون اساسی است، ما قانون گذار هستیم ما بحث عاطفه را نداریم ما بر علیه کسی نیستیم و هیچگاه این را که آنها به دین و مذهب ما نیستند ما به این دیده نمی نگریم، چوکی های ولسی جرگه انتخابی است اما اینجا چقدر خوب بخشش می کنید، حق مردم افغانستان است، حق ما نیست که بیایم و بخشش کنیم.»

چند ماه قبل در حالی که اعضای شورای ملی در تعطیلات بودند، رییس جمهور کرزی فرمانی را صادر کرد که در آن یک کرسی در ولسی جرگه به اهل هنود تخصیص داده شد.

برخی از اعضای ولسی جرگه گفتند، رییس جمهور افغانستان می تواند، فرمان های تقنینی را صادر و به اساس آن اجراآت صورت گیرد.

آنان این کار را در مغایرت با قوانین کشور دانسته و تاکید دارند که اقلیت اهل هنود هم باید در انتخابات به ولسی جرگه راه یابند.

تعداد دیگر از وکلا می گویند، مانند کوچی ها و زنان که در ولسی جرگه برای شان چوکی های خاص وجود دارد، باید برای اهل هنود نیز حد اقل یک کرسی اختصاص داده شود.

رمضان بشر دوست و نقیب الله فایق دو تن ازاعضای ولسی جرگه در مورد گفتند:

« اگر قانون اساسی را تطبیق می کنیم بیاید بالای الف تا ی تطبیق کنیم، نه اینکه بالای یک غریب تطبیق می شود و بالای کسانیکه زور و پیسه و حمایت خارجی ها را دارند تطبیق نمی شود.»

« در این پارلمان کسانی هم هستند که چهار صد تا پنج صد رای آوردن و امروز نماینده مردم در افغانستان هستند، اینجا تعداد رای اهل هنود بیشتر از کسانیست که ما نماینده گی از آنها می کنیم.»

سر انجام پس از بحث های زیاد میان وکلا روی این موضوع رای گیری صورت گرفت که در این میان تعداد مخالفین در خصوص دادن کرسی به اهل هنود بیشتر از موافقین آن بودند.

از سوی هم تعداد از اهل هنود می گویند، تابعیت افغانستان را داشته و حق دارند تا در شورای ملی و دیگر ارگان های دولتی از خود نماینده داشته باشند.

کیشن سنگهـ یک عضو شورای اهل هنود در عکس العمل به فیصله ولسی جرگه به رادیو آزادی چنین گفت:

« ما این را واضحا ً می گویم که ما حق داریم تبعهء افغانستان هستیم و ما افغان هستیم، حد اقل باید یک نماینده در پارلمان داشته باشیم و اگر داشته باشیم نقص آن چیست، ما نمی دانیم که کدام قسمت پادشاهی را جدا می کنیم از افغانستان که اینها تا این اندازه متوجه همین مساله هستند.»

ولسی جرگه افغانستان 249 و مشرانو جرگه دارای 102 عضو می باشد.

اعضای ولسی جرگه از طریق انتخابات به این جرگه راه پیدا می کنند، اما در مشرانو جرگه 34 تن از اعضای آن از طریق انتخابات آزاد به سطح ولایات، 34 تن از طریق شورا های ولایتی و 34 تن دیگر از سوی رییس جمهور به شکل انتصابی تعیین می گردند.

در حال حاضر مشرانو جرگه یک نماینده انتصابی از اهل هنود دارد.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG