لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

«امریکا و ایران با احتیاط بسیار، بهم نظر همکاری دارند


ایران زمانی امریکا را شیطان بزرگ می خواند و واشنگتن جمهوری اسلامی ایران را یک کشور سرکش و جزء ازمحور شرارت قلمداد می کرد. ولی درحالیکه شرق میانه اکنون دچار هرج ومرج وآشفتگی می باشد این دوکشور با بسیار احتیاط به همدیگر نظر همکاری دارند.

اگرچه اختلاف مفکوروی جمهوری اسلامی ایران را از دشمن دیرینه خود امریکا دور ساخته، ولی نگرانی های موجود ازافغانستان گرفته تا سوریه وحتی عراق زمینه نزدیک شدن این دوکشور را فراهم می سازد.

اما بازهم برگشت روابط دیپلوماتیک کامل میان دوکشور که از 35 سال به این سو قطع می باشند درحال حاضر بعید به نظر می رسد. مذاکرات سری که امریکا سال گذشته با رهبری جدید ایران درعمان داشت ثمر بخش ثابت شد.

ایران و شش قدرت بزرگ جهان به شمول امریکا درماه نومبر گذشته به یک توافق اتمی دست یافتند که به اساس آن ایران از برخی فعالیت های اتمی خود دست می کشد، درمقابل آن برخی تعزیرات بین المللی که براین کشور وضع شده اند کاهش می یابد.

همچنین افغانستان یکی از جاهای است که هردوکشور درآن نگرانی های مشترک دارند. تهران وواشنگتن هردو نمی خواهند که طالبان دوباره به قدرت درافغانستان برگردند.

دوکتور احمد سیر مهجور استاد جامعۀ شناسی سیاسی درپوهنتون رووان فرانسه به این باور است که ایران وامریکا ده سال پیش درسقوط دادن رژیم های طالبان وصدام حسین درافغانستان وعراق همکاری داشته اند و شعار مرگ برامریکا برای مصرف داخلی درایران می باشد.
دوکتور احمد سیر مهجور می گوید :
" اول اینکه ایران وایالات متحدۀ امریکا درهمۀ مواضع با هم اختلاف نظر ندارند. مثلا درقضیهء افغانستان و قضیۀ عراق ایران با ایالات متحدۀ امریکا بسیارهمکاری فوق العاده را کردند درسقوط رژیم طالبان و سقوط رژیم صدام حسین حتی سفیر ایران درپاریس گفت که بدون همکاری ایران امریکا قادر نبود که رژیم طالبان را سقوط دهد. آنچه که درشرق میانه و مسالۀ صلح شرق میانه مطرح می شود، عرب ها نتوانسته اند تا هنوز که طرف غرب را به این متقاعد بسازند که بدون ایران می تواند، مشکل شرق میانه حل شود. مشکل عرب ها این است که ازقدرت نفوذ دراین قضایا به حد کافی برخوردارنیستند."

روزنامۀ شرق الاوسط می نویسد :
سوریه یک عرصۀ دیگر همکاری میان امریکا وایران به نظر می رسد. هرچند این دوکشور هریک از جوانب مخالف درگیر جنگ باهم در سوریه حمایت می کنند هردو کشور خواهان خاتمۀ جنگ وعدم مقتدر شدن گروهای سنی وابسته با شبکۀ القاعده درسوریه می باشند.

جان کری وزیرخارجۀ امریکا گفته است، هرچند ایران کمک مادی ومعنوی با رژیم بشارالاسد درسوریه دارد، ولی بازهم می تواند نقش سازندۀ درحاشیۀ کنفرانس بین المللی اواخر ماه جاری برای صلح درسوریه داشته باشد.

مقامات امریکایی گفته اند تهران می تواند رژیم بشارالاسد را قناعت دهد که ازبمباران مناطق ملکی دست بکشد و به موسسات کمک رسان اجازه دهد که به این مناطق دسترسی پیدا کنند. اما درحالیکه واشنگتن می خواهد که جنگ درسوریه با برکناری بشارالاسد از قدرت خاتمه یابد، تهران تلاش دارد که نفوذ وکنترول خود درسوریه را که ازسالیان متمادی یک معبر اساسی رسانیدن کمک واسلحه به حزب الله لبنان پنداشته می شود حفظ کند.

مخالفت مشترک با صعود گروهای وابسته با شبکۀ القاعده درعراق هم می تواند زمینۀ همکاری تهران وواشنگتن دراین کشور شود.

جنرال محمد حجازی معاون لوی درستیز اردوی ایران هفتۀ گذشته گفت، این کشور آماده است که برای خارج ساختن جنگجویان شبکۀ القاعده ازولایت انبار با عراق کمک نظامی کند.
XS
SM
MD
LG