لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

قصر سفید امریکا توافقنامهء موقت با ایران را در اختیار کانگرس قرار داد


جی کارنی (Jay Carney) سخنگوی قصر سفید
جی کارنی (Jay Carney) سخنگوی قصر سفید
قصر سفید فشردهء توافقنامهء موقت را که در مورد برنامهء هستوی تهران به تاریخ 12 جنوری بین ایران و قدرت های بزرگ جهان امضا شد، در اختیار کانگرس آن کشور قرار داده است.

این حرکت به تعقیب انتقاداتی که بر اداره رییس جمهور اوباما در مورد اینکه گویا محتوی این توافقنامه را مخفی نگهداشته است وارد شد، صورت گرفته است.

جی کارنی (Jay Carney) سخنگوی قصر سفید با ابراز اینکه ادارهء بین المللی انرژی اتمی خواستار محرم نگهداشتن جزییات تخنیکی این توفقنامه بوده، گفته است:
"این درست است که امروز ما اسنادی را در اختیار کانگرس قرار دادیم که حاوی آگاهی تخنیکی در مورد تطبیق برنامه و اقدامات مشترک است. آگاهی تخنیکی در حقیقت رهنمود شیوهء تطبیق برنامه و اقدامات مشترک برای ادارهء بین المللی انرژی اتمیست. این نوع اسناد معمولاً نشر نمی شوند. خواست ادارهء بین المللی انرژی اتمی نیز این بود که برخی جهات این توافقنامه محرم باقی بماند."
براساس فشرده این توافقنامه که تطبیق آن سر از تاریخ بیستم جنوری آغاز می شود، ایران در بدل محدود ساختن تحریم ها و رهایی 6 تا 7 ملیارد دارایی آن کشور به شفافیت بی سابقه و در حال افزایش در زمینهء برنامهء اتمیش متعهد شده است.

در این فشرده گفته می شود که بخش اعظم تحریم ها به شمول تحریم های موجود بالای نفت و تحریم های اقتصادی به حال سابق آن باقی می ماند.

در نخستین روز تطبیق این توافقنامه، ایران باید غنی سازی یورانیوم را به درجهء 20 درصد متوقف سازد و سنتر فیوژ های را که برای تولید آن استفاده می شود، غیر فعال سازد.

در جریان تطبیق این توافقنامه ایران باید برخی گام های دیگر بردارد به شمول اینکه دستگاه آب سنگین اراک را فعال نساخته و با مواد سوخت هستوی اکمال نکند.

در بدل این اقدامات به ایران اجازهء دسترسی تدریجی به 4.2 ملیارد دالر منجمد شدهء آن کشور در جریان شش ماه داده خواهد شد. این دسترسی بعد از آنکه ادارهء بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران تعهداتش را عملی کرده است، با دادن اجازهء دسترسی به 550 ملیون دالر به تاریخ اول فبروری سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:18 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG