لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

گیتس: پرویز مشرف از مبارزه بر ضد القاعده ابا ورزیده بود


وزیر دفاع سابق امریکا رابرت گیتس می گوید، پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان از مبارزه بر ضد القاعده ابا ورزیده بود.

گیتس در کتابش که به زودی منتشر می شود مشرف را متهم کرده است که به تقاضای امریکا برای اقدام علیه القاعده و مقامات ارشد طالبان عمل نکرد و با تروریستان چنان برخورد می کرد که زمینه برای تقویت دوباره آنها در افغانستان میسر گردد.

جزیات این بیانات گیتس در «پریس ترست آف اندیا» که یک آژانش خبر رسانی هند می باشد، به نشر رسیده است.

رابرت گیتس در کتاب اش می نویسد که در سال 2007 لستی از اقدامات خاص را به جنرال مشرف سپرده بود که نام های سه رهبر عمده طالبان در آن شامل بود که باید دستگیر گردند.

گیتس نام های این سه رهبر طالبان را نگرفته است. امریکا همچنان از مشرف خواسته بود مراکز طالبان را در شهر های کویته و پشاور مسدود کند ولی به گفته گیتس، مشرف در این زمینه اقدام نکرد.

این کتاب از خاطرات وزیر دفاع سابق امریکا به نام (Duty memoirs of a secretary of war) یا خاطرات یک وزیر دخیل در جنگ عنوان دارد.

وزیر دفاع امریکا در مورد دیدار سال 2007 اش با مشرف در اسلام آباد می نویسد، ما لست اقدامات مشخص را به مشرف دادیم که آنرا با هم یکجا انجام داده می توانستیم. گیتس می نویسد، مشرف در صحبت های خصوصی اش ضعف پاکستان و مشکلات موجود در مناطق سرحدی را پذیرفت ولی از من سوال کرد که یک سرباز پاکستانی با 40 یا 50 طالب که از سرحد وارد افغانستان می شوند چی کرده می تواند؟

گیتس همچنان نوشته است، من در جواب به مشرف گفتم، به این عسکر پاکستانی باید اجازه داده شود که ما را خبر کند تا ما اقدام کنیم.

حکومت امریکا از پاکستان خواسته بود، موانع را برای جلوگیری از رفت و آمد تندروان به افغانستان ایجاد کند، معلومات استخباراتی را با امریکا شریک سازد و پرواز طیاره های کشفی را در فضای پاکستان اجازه دهد.

رابرت گیتس می نویسد، قدرت اصلی در پاکستان در دست اردو است و مشرف در سال 2007 قدرت اردو را به جنرال اشفاق کیانی داد و در همان وقت من قدرت اردوی امریکا یعنی کرسی لوی درستیز را به مایک مولن سپردم تا به هدف همکاری با کیانی به طور متداوم به پاکستان رفت و آمد کند.
XS
SM
MD
LG