لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

قاسمیار: طالبان افغان به اشاره «آی ِاس آی» عمل می کنند


محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان از پیشرفت های تازه در گفتگو های صلح پاکستان با طالبان آن کشور استقبال کرده است.

اعلام آماده گی های تحریک طالبان پاکستان جهت گفتگو صلح با حکومت آن کشور، پرسش های را در افغانستان به میان آورده که چرا حکومت این کشور تاکنون نتوانسته طالبان افغان را به میز مذاکره بکشاند.

مسوولان شورای عالی صلح می گویند، رضایت نشان دادن از سوی طالبان پاکستانی به گفتگو های صلح با حکومت آن کشور، بر روند صلح افغانستان نیز تاثیرات مثبت خواهد داشت.

اما محمد اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی این شورا روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که طالبان افغان به اشاره «آی اس آی» یا استخبارات پاکستان در افغانستان فعالیت می کنند:

« شما می دانید در پاکستان یک عده حلقات سیاسی و مذهبی استند که طالبان افغانی تحت نفوذ آنها استند، دوم حلقات استخباراتی این کشور است که مستقیماً تحت اشراف آنها قرار دارند.
پاکستان تا زمانیکه به یک تحول مثبت به نفع صلح و مصالحه در اجندا های پنهان و آشکار شان تغییر نیاورد این مشکل همچنان ادامه پیدا می کند.»


آقای قاسمیار گفت که طالبان افغان در پاکستان آموزش می بینند و از سوی آن کشور حمایت های مالی، تخنیکی و لوژستیکی می شوند.

به گفته وی، با وجودیکه مقام های پاکستانی بار ها به رییس جمهور کرزی وعده همکاری صادقانه داده اند اما به باور وی استخبارات و نظامیان آن کشور در این خصوص مشکل ایجاد می کنند.

تحریک طالبان پاکستان به روز شنبه اعضای یک هیأت پنج نفری را اعلام کرد که قرار است از این تحریک در مذاکرات با حکومت پاکستان نماینده گی کنند.

هم چنان حکومت پاکستان به روز دوشنبه گذشته یک هیأت چهار نفری را جهت پیشبرد مذاکرات با طالبان تعیین کرد.

نواز شریف صدراعظم پاکستان چهارشنبه هفته گذشته در سخنرانی اش در پارلمان آن کشور به طالبان پاکستانی پیشنهاد مذاکرات را کرد و به همین هدف هیأت یاد شده را برگزید.

اما شماری از مقام های پیشین رژیم طالبان گفتگو های حکومت پاکستان با طالبان آن کشور را بر روند گفتگو های صلح افغانستان بی تاثیر می خوانند.

مولوی وکیل احمد متوکل وزیر خارجه رژیم طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفت که به خاطر تامین صلح در افغانستان تنها شعار دادن کافی نیست بلکه حکومت باید اقدامات عملی را در این زمینه روی دست گیرد:

« در این شکی نیست که همیشه آوردن صلح یک اراده قوی می خواهد تنها با تشکیلات وسیع و اظهارات پی در پی امکان ندارد که صلح به وجود آید.
اگر مذاکرات مستقیم صورت نمی گیرید نیاز است باید از طریق میانجی یا مذاکرات غیر مستقیم کار گرفته شود.»


در همین حال شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز یکشنبه در نشست خبری در کابل، از آماده گی ها جهت گفتگو های صلح در پاکستان استقبال کرد.

اما آقای مستغنی همچنان گفت که باید پاکستان در آغاز گفتگو های عملی پروسه صلح افغانستان صادقانه همکاری کند.

قبل از این طالبان تاکید کرده و گفته اند تا زمانیکه نیرو های بین المللی از افغانستان بیرون نشوند، آنان آماده گفتگو با حکومت این کشور نخواهند شد.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG