لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

حامد کرزی: خدمات الکترونیکی باید در دوایر دولتی افزایش یابد


کاغذ پرانی، فساد اداری و وقت کشی در ادارات دولتی، رییس جمهور کرزی را هم وادار ساخت تا بر استفاده از خدمات الکترونیکی و انترنتی در ادارات دولتی، تاکید کند.

رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که جهت جلوگیری از ضیاع وقت در اجرای کارها در وزارت خانه ها و سایر ادارات دولتی، نیاز است تا این ادارات از خدمات الکترونیکی و انترنتی بهره مند شوند.

وی که در محفل آغاز خدمات تکنالوژی جی اس ام و 3جی شرکت مخابراتی افغان تیلی کام صحبت می کرد همچنان بر تسریع کارها در ارگان های دولتی تاکید ورزید:

« بخش بسیار مهم این تکنالوژی که در دنیا به آن اِی گورنرز یا الکترونیکس گورنرز می گویند اینست که کاغذ پرانی در ادارت حکومتی کاهش یابد و سرعت در انجام کارها افزایش بیابد، بجای اینکه نشسته و با دست بنویسیم و بعداً کاپی کنیم و سپس آنرا به دست پوسته رسان ارسال کنیم و تا آنکه در ازدحام ترافیکی به هدف برسد زمانی زیادی می گذرد، اِی کورنرز یک ساحه مهم است که باید این تکنالوژی در حکومت افغانستان رایج شود و انکشاف بیاید. »

این در حالی است که هم اکنون شماری زیادی از مردم در افغانستان از کاغذ پرانی ها در ادارت دولتی شکایت دارند.

آنان می گویند که بخاطر حل مشکل شان در ادارات دولتی روزها و حتی هفته ها را انتظار می کشند.

از جانب دیگر مردم افغانستان بخاطر موجودیت فساد اداری در ادارات دولتی نیز شکایت دارند.

فساد اداری از جمله پدیده های است که در سطح جهان افغانستان را مطرح نموده است.

در عین حال امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می گوید که آنها تلاش دارند تا خدمات الکترونیکی و انترنتی را در سراسر کشور گسترش بدهند.

وی می گوید که با آغاز خدمات تکنالوژی جی اس ام و 3جی شرکت مخابراتی افغان تیلی کام نرخ انترنت و مکالمات تلفنی هم در کشور کاهش می یابد:

« امروز این سیستم در کابل افتتاح می شود و در همین هفته در 10 ولایت دیگر هم خدمات این تکنالوجی شروع می شود و پلان ما این است که در شش ماه آینده این خدمات به تمام ولایات افغانستان برسد، پیشبینی ما اینست که در دو سال دیگر این شرکت از عایدات خود صد میلیون دالر دیگر هم سرمایه گذاری کند تا این خدمات را به تمام مردم افغانستان برساند. »

شرکت مخابراتی افغان تیلی کام که از سوی افغانها اداره و کنترول می شود در سال 1384 به فعالیت آغاز کرده است.

علاوه بر این شرکت دولتی، چهار شرکت مخابراتی خصوصی دیگر نیز در کشور فعالیت می کنند، اما مردم هنوزهم بخاطر بلند بودن نرخ و بی کیفیتی مکالمات و انترنت این شبکه ها شکایت دارند.

در عین حال مردم می گویند که با وجود نصب سیستم های پیشرفته الکترونیکی در برخی از ادارات دولتی هنوز هم کارها در این ادارات همانند گذشته اجرا می شوند که این کار زمینه فساد اداری و رشوه ستانی را تقویت می بخشد.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG