لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

شاهد: از آغاز مذاکرات صلح طالبان پاکستانی استقبال می کنیم


شورای عالی صلح افغانستان از طالبان مسلح خواست تا راه طالبان پاکستانی را تعقیب کرده و در میز مذاکره با حکومت افغانستان بنشینند.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی از آغاز مذاکرات صلح حکومت پاکستان با طالبان آنکشور استقبال کرده گفت:

« ما همانطوری که در افغانستان صلح می خواهیم، در کشورهای همسایه و همچنان در جهان صلح می خواهیم. اگر در پاکستان صلح تامین می شود، مذاکرات و تفاهم صورت می گیرد، قتل و قتال و خشونت پایان می یابد، ما به آن به نظر مثبت می نگریم و در عین زمان از طالبان افغان می خواهیم تا از آنها درس خوب آموخته، جراات کنند و به گفتگوها و مذاکرات با حکومت افغانستان و شورای عالی صلح، آمادگی نشان دهند. »

مذاکرات صلح بین نماینده های حکومت پاکستان و طالبان مسلح اصلاً باید روز سه شنبه گذشته آغار می شد. اما این گفتگوها بعد از آن به تعویق افتاد که حکومت در مورد هویت نماینده های طالبان وضاحت خواست.

با این اقدام مولانا سمیع الحق یک عالم دینی طرفدار طالبان خشمگین گردید و حکومت را متهم کرد که خواست طالبان برای صلح را جدی نمی گیرد.

اما بعداً این جنجال حل شد و شبکه های تلویزونی پاکستان تصاویر نمایندگان هر دو جانب را نشان دادند که در اسلام آباد به همدیگر لبخند می زدند.

در گفتگو های دیروز عرفان صدیقی مشاور صدراعظم و خبرنگار پاکستانی رییس مذاکره کننده حکومت، رحیم الله یوسفزی خبرنگار مشهور پاکستان، رستم شاه مومند سفیر اسبق این کشور در افغانستان و میجر عامر مامور سابق اداره استخبارات مرکزی پاکستان اعضای آن بودند.

از جانب طالبان پاکستانی مولانا سمیع الحق رهبر حزب جماعت العلمای اسلامی شاخهء سین پاکستان ریاست هیات طالبان را به عهده داشته و مولانا عبدالعزیر سابق خطیب مسجد سرخ اسلام آباد که چند سال قبل پس از حمله نظامی اردو بر این مسجد می خواست با چادری فرار کند و پروفیسر محمد ابراهیم یکی از رهبران دیگر حزب جماعت العلمای اسلامی از جمله اعضای هیات بودند.

گفتگوهای صلح دیروز چهار ساعت دوام کرد و در پایان یک اعلامیه مشترک به نشر رسید. اعلامیه خواستار جلوگیری از هر گونه اقدامات در جهت اخلال روند گفتگوهای صلح، شد.

عرفان صدیقی رییس مذاکره کننده حکومت پس از این گفتگوها به خبرگزاری رویترز گفت:

« امیدوارم فضای را که من امروز مشاهده کردم، نتایج خوبی را به بار آورد. ما تصمیم گرفتیم که با نتایج خوب، دیالوگ پر مفهمومی را به پیش ببریم. جلسهء امروزی مرا تشویق کرد و ما خواست های خود را ارایه کردیم. کمیتهء طالبان وعده داد که با رهبران طالب تماس می گیرند و خواست های ما را به آنها می رساند و پاسخ آنها و همچنان خواست های آنها را دوباره با خود می آورند. پس از آن باهم می نشینیم و روی تمام جزییات آن بحث می کنیم. اگر اقدامات که باید حکومت آن را انجام دهد، نیاز باشد. در آن صورت ما به حکومت مراجعه می کنیم. »

مولانا سمیع الحق رییس مذاکره کننده طالبان پس از مذاکرات گفت:
« روند گفتگو ها باید به طول نکشد، زیرا مردم چشم به راه خبر های خوب اند. »
بناً به گفتهء سمیع الحق این روند باید در یک مدت کوتاه تکمیل شود.

مولانا سمیع الحق افزود، او از جانب مذاکره کنندگان حکومت خواست که زمینه ملاقات با صدراعظم، لوی درسیز اردو و رییس اداره استخبارات مرکزی پاکستان را فراهم کنند تا روی برخی مسایل به طور مستقیم و رو به رو گفتگو کند.

سمیع الحق گفت که مذاکره کنند گان حکومت هم از آنها خواستند که زمینه ملاقات مستقیم با طالبان را فراهم بسازند.

تعدادی از ناظران انتقاد می کنند، قبل از این هم برای صلح در پاکستان اقداماتی صورت گرفت اما موفقانه نبود. به عقیدهء این ناظران اقدامات قبلی نه تنها صلح را تامین نکرد، بلکه طالبان را جسورتر ساخت.
XS
SM
MD
LG