لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

یوسف نورستانی می گوید، امید انتخابات به دور دوم کشانده نشود


یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات افغانستان
یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات افغانستان
یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات افغانستان درصحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که انتخابات به دور دوم کشانیده نشود، ولی اگر به دور دوم هم کشانیده شد برای آن آماده گی دارند.
یوسف نورستانی گفت:
"احیانا اگر به دور دوم ضرورت پیدا شد. وقتیکه نتایج نهایی دور اول معلوم شود وهیچ کسی از کاندیدان نتواند که پنجاه فیصد جمع یک رای کسب کند. دراین صورت دو نامزدیکه به بیشترین آراء دست یافته اند ، انتخابات دور دوم میان آنها انجام می شود وما آماده گی داریم که دور دوم انتخابات را در دوهفته انجام دهیم."

آقای نورستانی به ارتباط امنیت انتخابات با ابراز این که مقامات امنیتی از تامین امنیت بیش از شش هزار مرکز رای دهی اطمینان داده اند، گفت:
"مقامات امنیتی اطمینان کامل داده اند که 6431 مرکز به روی رای دهندگان باز خواهند بود و ما 323 مرکز دیگری را در 27 ولایت به آن ها پیشنهاد کردیم که دربارۀ آن ارزیابی کنند چون مردم از مناطق مختلف از ما تقاضا کرده اند که مردم بسیاری درمناطق آنها کارت رای دهی گرفته اند، ولی مرکز ومحل رای دهی وجود ندارد."

آقای نورستانی گفت که با افزایش 323 مرکز اضافی تعداد مجموعی مراکز انتخابات به 6754 مرکزمی رسد.

او گفت که برای جلوگیری از تقلب وخلاف ورزی ها درنظرگرفته شده که اوراق ومواد رای دهی فقط چند ساعت پیش از آغاز رای دهی به مراکز رسانیده شود تا کسی فرصت نیابد درآن دستکاری کند.
یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات افغانستان می گوید که رای دهی فقط درمراکز دولتی چون مکاتب صورت خواهد گرفت و آراء هم در محل شمار خواهد شد.

در انتخابات سال 2009 در برخی موارد رای دهی در منازل نیز انجام شده بود و از موارد پر کردن صندوق های رای نیز گذارش داده شده بود.

یوسف نورستانی ، رییس کمیسیون انتخابات افغانستان می گوید که برای جلوگیری از تقلب انگشتان رای دهندگان با دو نوع رنگ، رنگ آمیزی خواهند شد.

او می گوید که رای دهی درانتخابات آینده نسبت به انتخابات گذشته آسانتر خواهد بود چون دراین انتخابات فقط یازده نامزد باهم رقابت دارند در حالیکه انتخابات سال 2009 ، 4 نامزد داشت.

آقای نورستانی ابراز امیدواری کرد که مشارکت رای دهندگان درانتخابات آینده نسبت به انتخابات گذشته بیشترباشد.

او تاکید کرد که با وجود مشکلات امنیتی در برخی مناطق، تقریبا هفت هزار مرکز رای دهی به تاریخ شانزدهم ماه حمل به روی رای دهنده گان باز خواهد بود.
XS
SM
MD
LG