لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

شاهد: عامل دوام جنگ در افغانستان و منطقه امریکاست


با آنکه کمک های ایالات متحده امریکا در عرصه های مختلف به افغانستان ادامه دارد، یک مقام شورای عالی صلح این کشور، اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده را شهید خوانده و خواهان خروج نیرو های امریکایی از افغانستان شده است.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی این شورا روز پنجشنبه در یک نشست در کابل گفت که عامل جنگ در افغانستان و منطقه، امریکا است. آقای شاهد امریکا را یک کشور مغرور خوانده و گفت که پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده، به حضور امریکا در افغانستان نیاز نیست:

« عامل جنگ ها در این منطقه موجودیت خارجی ها است در بسیاری مداخلات نقش بزرگ را امریکا دارد، امریکا خود خواه و مغرور است او می گوید که در برابر تکنالوژی من کسی ایستاده شده نمیتواند این روحیه و پالیسی امریکا در منطقه ناامنی به میان آورده است. امریکا به بهانه اسامه به افغانستان آمد اسامه را شهید کرد بعد آن در افغانستان چرا باقی می ماند. »

مولوی شاهد هم چنان از شورای ملی، جامعه مدنی و مردم عام خواست که در آوردن صلح و ثبات در کشور شورای عالی صلح را همکاری کنند. وی این سخنان را در سیمنار بین المللی صلح واستقرار در افغانستان و منطقه، در کابل بیان داشت.

در این سیمنار شماری از آگاهان امور سیاسی افغانستان، پاکستان، ایران، تاجکستان و ترکیه اشتراک کرده بودند.

این مقام شورای عالی صلح در حالی اسامه بن لادن را شهید خطاب می کند که امریکا و جامعه جهانی به خاطر مبارزه با شبکه القاعده و تروریزم به افغانستان آمدند و در مدت یازده سال ملیارد ها دالر را به این کشور کمک کرده اند.

اما آگاهان امور سیاسی می گویند که اینگونه سخنان را کسانی مطرح می کنند که به گفته آنان با شبکه استخبارات پاکستان رابطه پنهانی دارند.

یونس فکور یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت که در تداوم جنگ در افغانستان امریکا نه بلکه (آی اس آی) پاکستان دست دارد:

« همین اکنون که مردم زنده گی آرام در شهر ها دارند نتیجه کمک های امریکا و ناتو است اگر این ها نمی بودند 5 دقیقه بعد فکر می کنم در ارگ بار دیگر چور و چپاول آغاز خواهد شد و طالبان که پیش از این خود شان بیایند، (آی اس آی) به عنوان یک پیش قراول شاید در ارگ داخل شود و من این باور را ندارم که امریکایی ها در افغانستان سبب جنگ شده باشند. »

آقای فکور گفت که شورای عالی صلح حدود دو سال پیش آغاز به کار کرد اما این شورا تاکنون در تامین صلح و ثبات در کشور دستاوردی نداشته است.

سفارت امریکا در کابل در مورد این اظهارات سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان تبصره نکرده است.

اما پیش از این همواره مقام های امریکایی گفته اند که آنان به خاطر از میان بردن تروریزم و آوردن صلح و ثبات در افغانستان تلاش می کنند.

در این میان رییس جمهور کرزی امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را به تعویق انداخته و گفته است تا زمانی که گفتگو های صلح عملاً آغاز نشود این توافقنامه را امضا نخواهد کرد.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG