لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

تلاش های اردوی ملی برای تامین امنیت شاهراه کابل – قندهار


روزنامه های غربی روز یکشنبه هم مقالاتی را در باره افغانستان به نشر رسانده اند. روزنامه نیویارک تایمز، مقالهء را در مورد تلاش های اردوی ملی برای تامین امنیت شاهراه کابل – قندهار، به نشر رسانده و روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در مورد این نگرانی های مقامات پاکستانی نوشته که می گویند، در چند ماه آینده بازهم تعداد مهاجرین افغان به این کشور افزایش خواهند یافت.


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در یک مقاله از تلاش های سربازان کندک 6 لوای 4 قول اردوی 203 نوشته که مصروف تامین امنیت مسیر شاهراه کابل - قندهار می باشند.

خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز در این مقاله از درگیری های حکایت می کند که سربازان این کندک اردوی ملی برای تامین امنیت شاهراه با جنگجویان مخالف در قرا و قصبات اطراف آن روبرو می شوند.

نیویارک تایمز در این مقاله می نویسد، نیروهای ایتلاف بین المللی که میلیون ها دالر را برای قیر ریزی سرک کابل - قندهار به مصرف رسانده، اکنون این کشور را ترک می کنند و امنیت این شاهراه را به نیروهای امنیتی افغان می سپارند.

نیروهای اردوی ملی افغان در پر خطر ترین راه یعنی سرک کابل - قندهار گزمه می کنند که در جریان آن علاوه بر منازعات منطقوی و حوادث ترافیکی، با تهدید انفجار ماین کنار سرک و حملات مسلحانه از روستا های اطراف آن نیز در مقابله می باشند.

روزنامه نیویارک تایمز می نویسد، پروسه صلح یک مساله طولانی است. اردوی ملی به منظور باز نگهداشتن مسیر این شاهراه به روی ترافیک و تامین نظم در اطراف آن تلاش می کند.

روزنامه در ادامه می نویسد، آیا این نظم ادامه خواهد یافت؟


اندیپندنت

روزنامه اندپیندنت چاپ بریتانیا در یک مقاله افزایش پناهجویان افغان را بار دیگر به پاکستان پیشبینی کرده و نگرانی های مقامات پاکستانی را بر ملا ساخته است.

روزنامه می نویسد، در حال حاضر یک و نیم میلیون افغان پناهنده در نتیجه مناقشات سه دهه در افغانستان از کشور شان مهاجرت کرده و به حیث پناهجو در پاکستان ثبت و راجستر اند.

به نوشتهء روزنامه در عوض کاهش مهاجرین اکنون بیم افزایش آن می رود و مقامات پاکستانی پیشبینی می کنند که در آینده تعداد افغانان پناهنده به طور ناگهانی افزایش خواهند یافت.

روزنامه اندیپندنت در ادامه می نویسد، در گزارش های اخیر آمده است که مقامات پاکستانی برای وضعیت دشوار مهاجرت آمادگی می گیرند و پیشبینی می کنند تا 20 ماه جولای امسال تعداد پناهندگان افغان در پاکستان به 3 میلیون خواهند رسید.

روزنامه اندیپندنت می نویسد، زمانی که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در ظرف چند ماه آینده یعنی پس از انتخابات ریاست جمهوری از قدرت کنار رود و در صورت ایجاد بی ثباتی در این کشور، به گفتهء مقامات پاکستانی یک بحران مهاجرت به میان می آید.
XS
SM
MD
LG