لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

گالوپ: شمار زیاد امریکایی ها جنگ افغانستان را یک اشتباه می دانند


گالوپ

نشریه گالوپ یا سازمان بین المللی نظر سنجی، نیز سروی را در مورد ماموریت نظامی امریکا در افغانستان به نشر رسانده است.

سروی نشان می دهد که اکنون شمار زیاد امریکایی ها جنگ افغانستان را یک اشتباه می دانند.

گالوپ می نویسد، پس از سال 2001 میلادی که ماموریت نظامی امریکا در افغانستان آغاز شد، این اولین باریست که تعداد زیاد مردم امریکا می گویند، جنگ در افغانستان اشتباه بود.

گالوپ در مقاله که این سروی نشر شده می نویسد: تعداد امریکاییان که در سال 2001 جنگ افغانستان را اشتباه می پنداشتند، 9 در صد بود، اما در ماه فبروری امسال نظر سنجی نشان داد که این تعداد به 49 در صد رسیده اند.

نشریه گالوپ می نویسد، در آغاز امریکاییان نسبت به هر جنگ دیگر حمایت کنندهء عملیات نظامی در افغانستان بودند، اما بعد از آن این جنگ به طولانی ترین جنگ برای امریکایی ها مبدل شد.


واشنگتن تایمز

روزنامه واشنگتن تایمز در مقاله در باره رهایی زندانیان بگرام تبصره کرده که امریکا آنها را خطرناک و مسوول حملات بر افراد ملکی می داند.

واشنگتن تایمز می نویسد: حکومت افغانستان با رهایی تروریستان و یا قاتلان امریکاییان از زندان بگرام، به آن عساکر و اتباع امریکا جفا کرد که در دفاع از افغانستان در مقابل تروریستان و طالبان جان های شان را قربانی کردند.

به نوشته روزنامه این اقدام حکومت افغانستان به آن عده امریکایی ها جفا است که در جنگ با این زندانیان دست و پا و یا اعضای بدن شان را از دست داده و به مشکلات روانی روبرو شدند.

نویسندهء مقاله واشنگتن تایمز می گوید، از تراژیدی جنگ افغانستان حداقل باید این درس را آموخت، که در کشوری که هیچ زمانی دیمکراسی وجود نداشت، فکر برقراری دیموکراسی و مردم سالاری را باید برای همیشه از سر بیرون کرد.

نویسندهء مقاله در مورد اعلان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان می گوید: زمانی که بارک اوباما رییس جمهور امریکا خروج نیروها را از افغانستان اعلان کرد، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز فکر کرد که حمایت امریکا از افغانستان موقت بود و طالبان شاید پس از خروج نیروها مدت زیادی در منطقه فعالیت کنند.

واشنگتن تایمز می نویسد، به همین دلیل رییس جمهور کرزی مناسب دانست تا در کنار دشمنان امریکا بی ایستد و تعداد از تروریستان را رها کند.

نویسنده می گوید: پس از جنگ جهانی دوم ما جاپان و آلمان غرب را اشغال کردیم و در آنجا کسانی را به قدرت نرساندیم که منافع خود را بر ما مناسب بدانند و در برابر ما دو رویی اختیار کنند.
XS
SM
MD
LG