لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

تحلیلگران: طالبان با اعلان آتش بس میخواهند برای حملات تازه آمادگی گیرند


برخی از تحلیلگران پاکستانی می گویند، تحریک طالبان پاکستان با اعلان آتش بس می خواهد که جلو عملیات های هوایی اردوی این کشور را بگیرد.

به باور این تحلیلگران، عملیات های هوایی اخیر در مناطق مختلف قبایلی که بیش از صد شورشی در آن کشته و ده ها مرکز آنها تخریب گردید، ضربهء شدید به طالبان وارد کرده است.

برگیدیر سعاد یک افسر متقاعد اردو و تحلیلگر مسایل نظامی پاکستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، طالبان پاکستانی با اعلان آتش بس یک ماهه می خواهند به جاهای امن پناه برده و نه تنها جلو عملیات های هوایی اردو را بگیرند بلکه در این مدت برای حملات در آینده نیز آماده گردند:

« به نظر من علت عمده اعلان آتش بس از سوی طالبان پاکستانی عملیات های نظامی اخیر است که ضربه شدید به این گروه رسانیده و اکنون آنها با اعلان آتش بس می خواهند وقت پیدا کنند و به جا های محفوظ تر بروند و یا به حملات تازه آماده شوند. اردوی پاکستان کاملاً آماده بود که عملیات گسترده را بر علیه طالبان انجام دهند.»

وی افزود، اگر حکومت پاکستان فیصله آتش بس طالبان را پذیرفته و عملیات های نظامی را که اکنون در مناطق مختلف جریان دارند متوقف سازد به نفع طالبان و به ضرر حکومت تمام خواهد شد.

به باور آقای سعاد، طالبان پاکستانی قبلاً نیز چندین مرتبه اعلان آتش بس نموده و آن را عملی نکرده اند و این بار نیز برای عملی کردن آتش بس کدام ضمانت وجود ندارد.

این در حالی است که سخنگوی تحریک طالبان پاکستان شام دیروز طی اعلامیهء اعلان آتش بس را با حکومت فعلی این کشور نمود.

در اعلامیه که از سوی شاهد الله شاهد سخنگوی تحریک طالبان به نشر رسید گفته شده که فیصله آتش بس بعد از یک سلسله گفتگو های گسترده میان اعضای رهبری این گروه صورت گرفته است.

در اعلامیه تحریک طالبان پاکستان آمده است که در جریان آتش بس یک ماهه از تمام گروه های دیگر که شاخهء از تحریک طالبان پاکستانی اند خواسته شده تا حملات را متوقف سازند.

مشتاق یوسفزی یک تحلیلگر امور سیاسی پاکستان می گوید، بیشتر گروه های شورشی طرفدار مذاکرات با حکومت نواز شریف نبوده و تحریک طالبان پاکستان قادر نیست که در جریان آتش بس اعلان شده جلو حملات تروریستی را بگیرند:

« عملی کردن آتش بس یک ماهه به طالبان پاکستانی چالش بزرگی است چرا که بسیاری از گروه های که از شاخه خود تحریک طالبان اند اما طرفدار مذاکرات با حکومت نیستند ممکن آنها دست از حملات نکشند.»

برگیدیر سعاد تحلیلگر امور نظامی پاکستان نیز در مورد می گوید، در حدود 50 گروه خرد و بزرگ از شورشیان در پاکستان فعالیت دارند که بیشتر شان مستقل می باشند.

به باور برگیدیر سعاد، اعلان آتش بس از سوی طالبان پاکستانی نمی تواند ضامن توقف حملات در سرتاسر این کشور گردد:

« گروه های استند که از لحاظ مالی مستقل اند و در انجام و یا توقف حملات نیز به امر تحریک طالبان اهمیت نمی دهند. اعلان آتش بس ضامن توقف حملات شده نمی تواند.»

تحریک طالبان پاکستانی با اعلان آتش بس یک ماهه گفته اند که حکومت پاکستان در این مدت باید عملیات های نظامی در نقاط مختلف علیه طالبان را متوقف سازد.

تحریک طالبان پاکستان در حالی اعلان آتش بس را کرده اند که دیروز در نزدیکی پشاور، حملات بمبی بالای کارمندان تیم های واکسین پولیو یا فلج اطفال، حد اقل یازده کشته برجا گذاشت.

امروز صبح طیاره های جت جنگی پاکستان منطقه خیبر اجنسی را هدف حمله قرار داد که بر اساس گزارش ها پنج شورشی در آن کشته و شماری هم مجروح شده اند.

مقام های پاکستانی حملات امروز هوایی بالای خیبر ایجنسی را واکنش حملات بمبی دیروز که کارمندان تیم های واکسین پولیو را هدف قرار داده بود خواندند.

فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG