لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

«در ناامنی پاکستان استخبارات امریکا، هند و افغانستان دست دارند»


مولانا سمیع الحق که از طالبان پاکستانی در مذاکرات با حکومت نواز شریف نماینده گی می کند اتهام وارد کرد که استخبارات کشور های افغانستان، هندوستان و امریکا در عقب نا امنی ها در پاکستان دست دارند.

مولانا سمیع الحق طی یک کانفرانس خبری بعد از ظهر چهارشنبه که پس از ملاقات با کمیته تعین شده نواز شریف برای مذاکرات در اکوره ختک داشت گفت، استخبارات افغانستان، هندوستان و امریکا طرفدار مذاکرات صلح در پاکستان نبوده و مسوول تمام نا امنی در این کشور می باشند:

« ما نباید قوراً طالبان را مقصر همه وضعیت بدانیم. عناصر مختلف در عقب نا امنی ها در پاکستان دست دارند. استخبارات هندوستان، امریکا و افغانستان در نا امنی ها دست داشته و نمی خواهند که مذاکرات پاکستان کامیاب گردد. من برای طالبان گفتم که باید با حکومت مذاکره کرده و جلو دشمن مشترک خود را بگیرند. »

مولانا سمیع الحق موسس مدرسه حقانیه که پدر معنوی طالبان نیز یاد می شود افزود، وقت آن رسیده که طالبان پاکستانی و حکومت نواز شریف مذاکرات کامیاب را انجام داده و مانع عناصر دیگر گردند.

سمیع الحق در حالی استخبارات دو کشور همسایه پاکستان و امریکا را مسوول نا امنی ها در این کشور خواند که روند مذاکرات میان طالبان پاکستانی و حکومت نواز شریف امروز یکبار دیگر آغاز گردید.

کمیته های تعین شده از سوی هر دو جانب پس از اعلان آتش بس یک ماهه از سوی تحریک طالبان پاکستان با هم دیدند و برای پیشبرد مذاکرات گفتگو کردند.

بر اساس گزارش ها اکنون مذاکرات میان حکومت نواز شریف و طالبان پاکستانی داخل یک مرحله احساس گردیده است و گفته می شود که قرار است عنقریب کمیته تعین شده طالبان برای مذاکرات با نواز شریف صدراعظم و راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان ملاقات کنند.

مولانا سمیع الحق در حالی استخبارات افغانستان، هندوستان و امریکا را متهم به دست داشتن در ناامنی های پاکستان کرده است که بر اساس گزارش ها برخی از گروه های شورشی کشور خودش مذاکرات با حکومت نواز شریف را رد کرده و گفته اند که به حملات شان ادامه خواهند داد.

با وجود اعلان آتش بس از سوی تحریک طالبان پاکستان سلسله حملات در نقاط مختلف این کشور هنوز هم ادامه دارد.

گروه که خود را احرالهند می نامند، مسوولیت حملهء دو روز قبل بالای یک محکمه در اسلام آباد را به عهده گرفت.

گفته می شود این گروه قبلاً شاخه از تحریک طالبان پاکستانی بوده و اکنون بطور مستقل بیشتر در مناطق کشمیر فعال هستند.

مسوولیت انفجار بمبی صبح امروز در منطقه هنگو خیبر ایجنسی را که منجر به کشته شدن شش سرباز پاکستانی شد گروه انصارالمجاهدین که گروه تندرو پاکستانی است به عهده گرفت.

مولانا سمیع الحق در حالی از استخبارات افغانستان در ناامنی پاکستان نام برده است که بر اساس گزارش ها شبکه حقانی و القاعده در وزیرستان شمالی داخل قلمرو پاکستان مستقر بوده و از آنجا حملات را در داخل افغانستان انجام میدهند.

با آنکه مقام های افغان و امریکا بار ها خواهان براه اندازی عملیات علیه این شبکه ها از پاکستان گردیده اما پاکستان نه تنها اقدامی بر ضد این شبکه ها نکرده بلکه متهم به حمایت از آنها نیز گردیده است.


فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG