لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

ویسا: چرا خبرنگار سویدنی در مرکز شهر کابل به قتل رسید؟


روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر موضوعات، بیشتر مطالب شان را روی تاثیرات قتل یک خبرنگار سویدنی در آستانهء انتخابات در کابل، متمرکز ساخته اند.

ویسا
روزنامهء غیر دولتی ویسا سرمقاله اش را به همین مطلب اختصاص داده و پرسیده است که چرا این خبرنگار در مرکز شهر کابل به قتل رسیده است.

سرمقاله نویس نوشته است قتل نیل هارنر در ساحه دیپلوماتیک وزیر محمد اکبر خان و فرار عاملین حادثه از محل مسالهء عادی نیست.

نویسنده نوشته است که این خبرنگار قصد داشت در بارهء چگونگی حمله بر رستورانت لبنانی گزارشی را تهیه کند، به باور نویسنده قتل هارنر واضح ساخت که حمله چند وقت قبل به این رستورانت که در آن شماری از اتباع خارجی کشته شدند نیز کار طالبان نبوده است.

سرمقاله نویس سفارش کرده که حکومت باید مساله قتل این خبرنگار را جدی بگیرد و با توجه به توانایی استخبارات منطقه نیازمندی ها در بخش استخباراتی و امنیتی در کشور را کامل بسازد.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد هم در مورد کشته شدن خبرنگار سویدنی و زخمی شدن یک خبرنگار در بلخ و تاثیر این دو واقعه روی کار سایر خبرنگاران مطلبی را به نشر رسانیده است.

روزنامه به نقل از سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ نوشته است که اتفاق چنین حوادث در آستانه انتخابات بر سایر خبرنگاران تاثیر منفی برجا می گذارد و باید عاملین این رویداد ها بازداشت شوند.

در مطلب گفته شده که آقای رهین تاکید کرده است که ارگان های عدلی و قضایی باید عاملین چنین حوادث را مجازات کنند.

آرمان ملی
روزنامه غیر دولتی آرمان ملی نیز سرمقاله اش را زیر عنوان " قتل یک خبرنگار در آستانه انتخابات در شهر کابل زنگ خطری برای رسانه هاست" آغاز کرده است.

نویسندهء سرمقاله حادثه قتل این خبرنگار سویدنی را اتفاق حیران کننده خوانده و گرفتاری عاملین این حادثه را سوال حتمی دانسته است.

در سرمقاله آمده است، کشته شدن این خبرنگار سویدنی در ساحه وزیر محمد اکبر خان که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد ضعف بزرگ نیرو های امنیتی کشور را نشان می دهد.

نویسنده نوشته است، این گونه رویداد ها در آستانهء انتخابات خبرنگاران را دچار مشکل ساخته و آنان را مجبور می سازد تا بخاطر نجات از چنین خطرات بر گزارش های شان محدودیت وضع کنند.

چراغ
اما روزنامهء غیر دولتی چراغ به نقل از آژانس خبری جمهور نوشته است که هارنر این خبرنگار سویدنی در اثر فیر گلولهء پولیس ابتدا زخمی شد.

در این مورد به نقل از جنرال ظاهر قوماندان امنیه کابل نوشته شده است که پولیس بر این خبرنگار شک کرده بود و وی هنگامی که به اخطار پولیس توجه نکرد مورد هدف قرار گرفت.

اما در این مورد در سایر روزنامه ها چیزی گفته نشده و به نقل از قوماندانی امنیه کابل آمده است که این خبرنگار سویدنی از سوی افراد مسلح نامعلوم در نتیجه فیر گلوله کشته شده است.
XS
SM
MD
LG