لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

تبصرهء روزنامه های خارجی در مورد قتل یک خبرنگار در کابل


بسیاری از روزنامه های غربی در ارتباط به قتل یک خبرنگار خارجی در افغانستان تبصره کرده اند.


واشنگتن پست


واشنگتن پست در این مورد نوشته است که کشته شدن نیلس هارنر در افغانستان صفحه جدید احتمالی ترس در مورد موجودیت خطر در این کشور را نزد خارجی ها ایجاد کرده است.

نیلس هارنر خبرنگار رادیوی آیس آر سویدن به روز سه شنبه در کابل کشته شد.

به نظر این روزنامه هدف قرار گرفتن این خبرنگار در پایتخت افغانستان باعث نگرانی بیشتر خارجی ها شده است.

واشنگتن پست می نویسد که نیلس هارنر دقیقاً در محلی به قتل رسانده شده است که در آنجا 21 افغان و خارجی در ماه جنوری کشته شدند.

به نوشته روزنامه هر دو رویداد در کابل جامعه جهانی را تکان داد اما به باور نویسنده مطلب کشته شدن هارنر به این جهت نا راحت کننده بود که او در جریان روز هدف قرار گرفت و از جانب دیگر یک ژورنالست بود.


روزنامه های گاردین و اندیپندنت چاپ بریتانیا نیز در همین مورد مطالبی را به نشر رسانده اند.


گاردین

گاردین می نویسد که هارنر یک خبرنگار مشهور رادیوی سویدن بود و پیش از این هم در افغانستان کار کرده و به تازه گی برای بار دیگر یعنی به روز یکشنبه وارد کابل شده بود.

به نوشته روزنامه علت قتل هارنر تا کنون روشن نشده است زیرا ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان دخالت این گروه را در این حادثه رد کرده است.

در مطلب روزنامه آمده است که این خبر نگار سویدنی وارد رستورانت لبنانی شده بود تا با اشخاص که از حمله طالبان در ماه جنوری بر این رستورانت نجات یافته اند صحبت کند.

روزنامه اندیپندنت می نویسد نیلس هارنر که تابعیت بریتانیا را هم داشت در یک ساحه دیپلومات نیشین کابل کشته شده است.

روزنامه قتل این خبرنگار را از این درک هم حایز اهمیت دانسته که تا کمتر از یک ماه دیگر انتخابات آینده افغانستان برگزار می شود و این ممکن آغاز تلاش ها جهت برهم زدن وضعیت این کشور و هدف قرار دادن غربی ها باشد.

اما کیت کلارک عضو شبکه تحلیلگران افغانستان می گوید این قبل از وقت است که گفته شود این آغاز صفحه جدیدی از حمله بر غربی ها در کابل است زیرا به گفته وی این حمله در نوع خود بی سابقه بوده و طالبان مسوولیت آن را به عهده نگرفته اند.
XS
SM
MD
LG