لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

مروری بر رویداد های امروز در اوکرایین


وزرای خارجهء روسیه و ایالات متحدهء امریکا گفتگو های شان را در بارهء بحران اوکرایین امروز در لندن آغاز کردند.

دو طرف پیش از برگزاری این دیدار ابراز امید واری کرده بودند که این ملاقات آن ها نتیجهء مثبت در پی داشته باشد.

جان کری و سرگی لاوروف، پیش ازین چند بار از طریق تلیفون باهم صحبت کرده بودند، اما گفتگو های آنان بی نتیجه بود.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا پیش از آغاز دیدارش با سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه گفت، مسایل زیادیست که درین دیدار بالای آن ها بحث خواهد شد.

او ابراز امید واری کرد که درین ملاقات، بالاخره برخی از اختلافات دو طرف، حل شوند.
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا گفت:
"واضحآ که سخنان زیاد برای گفتن داریم. من چشم به راه فرصتی هستم که بتوانیم بالای مسایل بحث عمیق کنیم و امید وارم به طور مشترک راهی را برای حل بحضی از اختلافات موجود میان ما، پیدا کنیم."

اما سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه می گوید، وضعیت دشوار است.
لاوروف در آستانهء دیدارش با جان کری گفت، تا به حال "وقت زیاد در جستجوی یک راه حل، از دست رفته است"
سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه می گوید:
" من هم از برگزاری این دیدار راضی هستم. در وضعیت دشواری قرار داریم، رویدادهای زیاد واقع شده اند و وقت زیاد نیز از دست رفته است، بناً باید ببینیم که چه خواهد شد."

در همین حال گزارش ها می رسانند که اتحادیهء اروپا فهرستی از 120 تا 130 مقام روسی را تهیه کرده که ممکن است بالای شان تحریم وضع شود.

علت وضع احتمالی این تعزیرات، که شامل ضبط سرمایه ها و وضع ممانعت بالای سفر این افراد می شود، دخالت روسیه در بحران منطقهء کریمیای اوکرایین خوانده شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات اتحادیهء اروپا گزارش می دهد که گفته اند، این فهرست پنج صفحه یی توسط دیپلومات های که در امور روسیه تجربه دارند تهیه شده است.

به اساس گزارش آژانس خبری رویترز، نام های افراد بلند رتبه از جمله جنرالان و مقامات موسسات نظامی و سیاسی درین فهرست شامل اند.

روزنامهءآلمانی بیلد گزارش داده که در فهرست کسانی که ممکن است بالای سفر شان محدودیت وضع شود، نام های افرادی چون دیمتری رگوزین معاون صدراعظم، سرگی ایوانوف رییس دفتر رییس جمهور، نیکولای پتروشیف سکرتر شورای امنیت ملی و شماری از مشاوران رییس جمهور ولادیمیر پوتین درج است.

انتظار می رود مقامات اتحادیهء اروپا پیش از برگزاری جلسهء روز دوشنبه وزرای خارجهء کشور های عضو این اتحادیه، بالای این فهرست بحث کنند.

وزارت خارجهء روسیه می گوید، خشونت های شب گذشته در شرق اوکرایین نشان می دهد که مقامات کیف، کنترول کشور شان را از دست می دهند و اینک روسیه حق دارد تا از اتباع خود محافظت کند.

این وزارت امروز با نشر یک اعلامیهء ، خونریزی در شهر دونیسک را یک تراژیدی خوانده است.

در اعلامیهء وزارت خارجهء روسیه، گروه های تند رو راست گرا مسوول این خونریزی ها دانسته شده است.

اعلامیهء وزارت خارجهء روسیه می گوید، این گروه ها بالای برگزار کننده های تظاهرات صلح آمیز، حمله ور شدند.

این اعلامیه می افزاید، مظاهره چیان کسانی اند که برضد "اعمال مُخَرب آنانی که خود را مقامات اوکراینی می خوانند" مظاهره کرده بودند.

در این اعلامیه مرگ یک نفر در خشونت های دنیسک تایید شده است.
XS
SM
MD
LG