لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

«اعزام نیرو به افغانستان به حمایت از خروج نیرو ها»


اندیپندنت
روزنامهء اندیپندنت نوشته است که با خروج نیرو های ناتو از افغانستان، خشونت های جدیدِ انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تهدید می کند.

اندیپندنت به هشدار تازهء طالبان اشاره کرده که گفته اند هر چی در توان دارند برای مختل کردن انتخابات شانزدهم ماه حمل انجام خواهند داد.

به نوشتهء روزنامه، تحلیلگران ابراز نگرانی کرده اند که اگر یک تعداد از نیرو های خارجی در افغانستان باقی نمانند، ممکن است این کشور بار دیگر دچار جنگ داخلی شود.

اما، اندیپندنت از قول مایکل کیتنگ، مشاور ارشد نهاد تحقیقاتی "چتهم هاوس" و معاون پیشین فرستاده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان به این باور است که سرمایه گذاری دوامدار روی نیرو های افغان برای جلوگیری از جنگ داخلی درین کشور ضروری پنداشته می شود.

دِ اولمپین
اعزام نیرو به افغانستان به حمایت از خروج نیروها، سرخطِ مقاله یی است که در روزنامهء دِ اولمپین چاپ شده است.

درین مقاله آمده است که صدها سرباز قرارگاه مشترک لوئیس مککورد در بهار امسال رهسپار افغانستان می شوند تا فضای مناطق جنوبی و غربی این کشور را کنترول کنند؛ اقدامی که ممکن است نشانگر روز های پایانی جنگ در افغانستان باشد.

به نوشتهء روزنامه، این سربازان مربوط به لوای شانزده محاربهء هوایی برای تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری شانزدهم ماه حمل باید به موقع به افغانستان برسند.

دگروال پاول میلی قوماندان این لوای نیرو های هوایی امریکا می گوید: نتیجهء رای گیری انتخابات افغانستان هر چی که باشد، نیروی هوایی تازه نفس در حفظ نیرو های پیاده و در کاهش حضور نیرو های بین المللی در افغانستان نقش کلیدی را بازی خواهند کرد.

آی پی اس
نشریهء آی پی اس یا انترپرس سرویسز به موضوع عدالت انتقالی پرداخته و نوشته است که با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، مردم این سوال را می پرسند که آیا حکومت جدید هم میراث گستردهء تخطی از حقوق بشر را پنهان خواهد کرد یا نه.

نشریه از قول اسماعیل ذکی همآهنگ کنندهء منطقوی شبکهء جامعه مدنی حقوق بشر در بامیان گفته است که عدالت در برقراری صلح ضروری است. او گفته است که صلح بدون عدالت، صلح حقیقی، قوی و پایدار نیست.
XS
SM
MD
LG