لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

چندین روزنامهء غربی در باره حمله انتحاری فاریاب نوشته اند:


چندین روزنامهء غربی در باره حمله انتحاری روز سه شنبه در میمنه مرکز فاریاب که جان حد اقل هفده نفر را گرفت مطالب نشر کرده اند.


گاردین

روزنامه گاردین چاپ انگلستان می نویسد که شورشیان طالب دورتر از مناطق اصلی فعالیت خود در جنوب و شرق افغانستان در ولایت فاریاب نیز حملات را انجام داده اند.

در ماه اکتوبر سال 2012 یک مهاجم انتحاری خود را در یک مسجدی که جمعیت انبوه نماز گذاران به شمول مقامات محلی در آنجا بود خود را منفجر ساخت و چهارده نفر را کشت.

روزنامه می نویسد: اکثریت قربانیان جنگ جاری میان نیروهای دولتی و شورشیان طالب در افغانستان مردم ملکی اند.

به اساس حصائیه ملل متحد سال گذشته 2959 غیر نظامی در افغانستان کشته و 5656 نفر دیگر زخمی شدند. و این رقم در مقایسه با سال 2012، 14 فیصد افزایش را نشان داد.


وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال، چاپ امریکا در شماره اخیر خود به نگرانی نامزدان از احتمال تقلب در انتخابات آینده افغانستان پرداخته یک مطلب نشر کرده است.

در یک بخش این مقاله آمده است که احتمال تقلب وسیع در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مایه نگرانی بوده و دو نفر از جمله سه نامزد عمده در این انتخابات هشدار داده اند که رئیس جمهور حامد کرزی به نفع نامزد مورد نظر خود در انتخابات شانزدهم حمل مداخله دارد.

ولی رئیس جمهور کرزی این ادعا را رد می کند.

وال ستریت ژورنال می نویسد: در حالی که قوای بین المللی از افغانستان خارج می شود، کمک های بین المللی کاهش و حملات شورشیان افزایش یافته اند، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، افغانستان را با یک بحران جدید روبرو خواهد ساخت.

روزنامه می افزاید: زلمی رسول، نامزد ریاست جمهوری در انتخابات آینده گفته است که او نمی خواهد از طریق تقلب پیروز شود و او به این باور است که در چند هفته آینده حمایت مردم از وی در سرتاسر کشور افزایش خواهد یافت.

وال ستریت ژورنال می نویسد که در گردهمایی های اخیر حمایت از زلمی رسول در ولایت های هلمند و قندهار هزاران نفر اشتراک کردند.

روزنامه این سخن زلمی رسول وزیر خارجه سابق افغانستان را نیز نشر کرده که گفته است نامزدان یک مسوولیت عظیمی بردوش دارند. اگر خدا نخواسته افغانستان یکبار دیگر دستخوش نا آرامی و هرج و مرج شود هیچکسی برنده نخواهد بود.

روزنامه در ادامه می نویسد: هرچند اطمینان از انتخابات با اعتبار در افغانستان وجود ندارد، ستادهای مبارزات انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی نسبتاً بیشتر فعال و از حمایت وسیعتر برخودارند و زلمی رسول پس از این دوکاندید در مرتبه سوم قرار دارد.

وال ستریت ژورنال می افزاید: اشرف غنی نیز از تقلب در انتخابات هشدار داده گفته است که سطح آگاهی مردم در مورد تقلب متفاوت می باشد و آنها تقلب را هرگز نخواهند پذیرفت. او گفته است که روزهای بودن اکثریت خاموش در افغانستان گذشته است.

روزنامه می نویسد: زلمی رسول می گوید به اندازه که او به رئیس جمهور نزدیک است اشرف غنی هم می باشد. زلمی رسول گفته است کدام وظیفه دولتی ندارد و یک شخص دموکرات می باشد.

او گفته است که برای برنده شدن در انتخابات نمی خواهد بهای سنگینی بپردازد، به این معنا که هر نامزدی که انتخابات را با تقلب برنده شود ثبات و آرامی افغانستان را نمی تواند حفظ کند.

وال ستریت ژورنال می نویسد: رئیس جمهور کرزی در سخنرانی به اجتماع روز یکشنبه شورای ملی افغانستان تعهد نمود که انتخابات شفاف خواهند بود. او به غرب هشدار داد که در انتخابات مداخله نکنند.
XS
SM
MD
LG