لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

کرزی یکی از چهره های برجسته سابق مقاومت را معاون خود انتخاب کرد


انتخاب یونس قانونی به حیث معاون اول رئیس جمهور توجه رسانه های غربی را به خود جلب کرده است.


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز زیر این عنوان که رهبر افغانستان یکی از چهره های برجسته سابق مقاومت را به حیث معاون خود انتخاب کرد می نویسد:

پس از وفات محمد قسیم فهیم در هفته گذشته، رئیس جمهور حامد کرزی برای حفظ توازن سیاسی و قومی در راس حکومت خود، روز سه شنبه یک چهره برجسته ایتلاف سابق شمال را به حیث معاون اول خود انتخاب کرد.

روزنامه سپس در معرفی یونس قانونی می نویسد که او چون سلف خویش از اعضای برجسته ایتلاف سابق شمال است. ایتلافی که در دهه 1990 در برابر طالبان مقاومت می کرد.

روزنامه می افزاید که آقای قانونی پس از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 وزیر داخله تعیین شد و آنزمان از رقیبان سیاسی رئیس جمهور کرزی محسوب می شد.

نیویارک تایمز می نویسد که چندان توقع نمی رفت که آقای قانونی به جای محمد قسیم فهیم معاون اول انتخاب شود.

روزنامه میافزاید که آقای فهیم یکی از شخصیت های پر نفوذ و با قدرت در افغانستان بود که رئیس جمهور کرزی و مقامات اروپایی برای جلوگیری از بحران سیاسی که امکان دارد به دنبال انتخابات ماه آینده بروز کند بر وی حساب می کردند.

و این نقش که رضایت شمال از حکومت مرکزی می باشد اکنون بدوش قانونی است ولی او به گفته روزنامه فاقد خصوصیت های رهبری آقای فهیم می باشد.

نیویارک تایمز می نویسد که آقای فهیم پس از مرگ احمد شاه مسعود قوماندان ایتلاف شمال بود و قانونی از لحاظ سلسله مراتب در جایگاه پایینتری از او قرار داشته و نسبت به وی نفوذ کمتری در نیروهای امنیتی و استخبارات کشور دارد.

روزنامه از قول ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید:
" اگرچه بسیاری از نخبه گان در افغانستان نقش قومیت در سیاست را کم جلوه می دهند ولی رئیس جمهور کرزی برای جلوگیری از اختلافات عمداً یک تاجک تبار را به حیث معاون اول خود انتخاب کرد."

فیضی می افزاید که:
" رئیس جمهور این را درک می کند که حکومت باید از همه افغانستان نمایندگی کند. "


وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال هم به انتخاب یونس قانونی به حیث معاون اول رئیس جمهور افغانستان پرداخته زیر این عنوان که رئیس جمهور کرزی یکتن از مخالفان سیاسی خود را به حیث معاون خود پیشنهاد کرده می نویسد:
در حالی که انتخابات نزدیک می شود این سیاستمدار میانه رو می تواند از تنش های سیاسی جلوگیری کند.

روزنامه می نویسد که یونس قانونی در حال انتخاب می شود که نگرانی های وجود دارد که امنیت افغانستان با فرا رسیدن انتخابات شاید ناگوارتر شود.

روزنامه به انفجار انتحاری روز سه شنبه در فاریاب اشاره می کند که به شمول اطفال هفده نفر در آن کشته شدند.

بنوشته وال ستریت ژورنال آقای قانونی امکان دارد چند هفته و یا اگر انتخابات به دور دوم بکشد چند ماه در سمت معاونت رئیس جمهور خدمت کند ولی قایل شدن یک نقش به منطقه وی در حکومت یک عامل استقرار در مرحله انتقال سیاسی در کشور خواهد بود.
XS
SM
MD
LG