لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

«رشد سرمایه گذاری در افغانستان در سال 1392 چشم گیر بوده است»


وزارت تجارت و صنایع، سال 1392 هجری شمسی را یک سال ُپر دست آورد برای افغانستان می داند.

مسوولان در این وزارت می گویند که میزان سرمایه گذاری نسبت به سال گذشته در این کشور بیست و پنج درصد افزایش یافته است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع به رادیو آزادی گفت که در این سال در بخش توزیع جوازنامه های تجارتی به سرمایه گذاران و کنترول قیمت گاز و تیل، کارهای موثری را انجام داده اند:

" با همه تبلیغات سو که از سوی رسانه های داخله و خارجی مبنی بر خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و بدتر شدن اوضاع اقتصادی این کشور بوده، ما خوشبختانه بیست و پنج درصد افزایش در بخش سرمایه گذاری داشته ایم که هفت صد و بیست و پنج میلیون دالر در سال 1392 در افغانستان سرمایه گذاری شده است و همچنان مشکلات ترانزیت با پاکستان تا حدی زیادی حل شده است و مشکل قرارداد اپتا که حدود دو سال قبل با پاکستان امضا کرده بودیم، 95 درصد برطرف شده است. "

قبلاً تجار افغان شکایت داشتند که پاکستان با استفاده از سیاست های دوگانه در قبال افغانستان اموال تجارتی آنان را در آنسوی سرحد، متوقف می کند.

وزارت تجارت و صنایع می گوید که تا کمتر از یک ماه دیگر افغانستان عضویت سازمان تجارت جهانی را نیز به دست می آورد و پس از آن، میزان تجارت و سرمایه گذاری در این کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت.

در عین حال مسوولان اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان یا آیسا می گویند که در سال 1392 هجری شمسی در بخش توزیع جوازنامه های کاری به تجار و سرمایه گذاران، 15 درصد کاهش به میان آمده است.

ابراهیم شمس معاون این اداره در رابطه به رادیو آزادی چنین گفته است:
" در حدود سه هزار شرکت در بخش های صحت، خدمات مدیریت و منجمنت، استخراج معادن و ساختمانی در سال 1392 جواز فعالیت گرفتند، بناً گفته می توانیم که حجم سرمایه گذاری در مقایسه به سال 1391 افزایش یافته، لیکن بدون شک که ما در تعداد شرکت های که جواز فعالیت گرفته اند، کاهش داشته ایم، آن چنانی که توقع داشتیم جواز توزیع نگردیده است. "

در دوازده سال گذشته مقامات افغان به هدف رشد تجارت و سرمایه گذاری در کشور موافقتنامه های مختلفی را با یک تعداد از کشورهای جهان در بخش تجارت و ترانزیت به امضا رسانیده اند.

با آن هم شماری از تحلیگران افغان می گویند که سرمایه گذاری و تجارت در این کشور آنگونه که توقع می رفت، رشد نکرده است.

نسیم اکبر رییس اداره حرکت می گوید که در سال 1392 هجری شمسی به دلیل خروج نیروهای بین المللی و روشن نبودن نتیجه انتخابات، سرمایه گذاری در این کشور رشد چندانی نداشته است.

او می گوید، همین دو مساله سبب شده که تجار برای سرمایه گذاری در این کشور محافظه کارانه اقدام کنند:

" در یک سال گذشته سرمایه گذاری در افغانستان چندان چشم گیر نبوده است، بخاطر اینکه تاثیر روانی 2014 بالای سرمایه گذاران بوده و در این وضعیت آنان یک اندازه محافظه کارانه برخورد کرده اند، بخاطر اینکه حکومت بعدی و نتیجه انتخابات تا هنوز معلوم نیست و قرار است که قوت های خارجی هم از افغانستان بیرون شوند، همین مساله خودش سگنال های منفی را به سکتور خصوصی روان می کند. "

اداره حرکت به حمایت مالی بریتانیا در بخش برداشتن موانع سکتور خصوصی و سرمایه گذاری در افغانستان فعالیت می کند.

با آنکه مسوولان وزارت تجارت و صنایع و اداره حمایت ازسرمایه گذاری یا آیسا می گویند که برای افزایش سرمایه گذاری و تجارت در سال 1393 هجری شمسی، برنامه های جامع را روی دست دارند.

اما شماری از تحلیگران اقتصادی می گویند، تا زمانیکه افغانستان به رشد زراعت و افزایش تولیدات داخلی توجه جدی نکند، میزان سرمایه گذاری و تجارت در این کشورهم رونقِ نمی یابد.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG