لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

تلاش برای کاهش تنش ها، بانکی مون از مسکو دیدن می کند


در یک تلاش برای کاهش تنش ها روی مساله اوکرایین، منشی عمومی سازمان ملل متحد از مسکو دیدن کرده امروز با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ملاقات خواهد کرد.

بازدید بانکی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد در زمانی صورت می گیرد که مناقشات دیپلوماتیک بین مسکو و کیف به دنبال الحاق کریمیا به روسیه شدت یافته اند. الحاق این منطقه به روسیه از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

روسیه که روز چهارشنبه پاسپورت تابعیت به باشنده های کریمیا را صادر کرده می گوید، آنها اکنون اتباع روسیه اند.

اوکرایین اعلان کرد که از ریاست دوره یی یک سالهء گروه کشورهای مستقل مشترک المنافع استعفی می دهد. گروهی که کشورهای سابق اتحاد شوروی عضویت آن را دارند.

کیف همچنان گفت، از سازمان ملل متحد خواهد خواست که ساحه کریمیا را غیر نظامی اعلان کند.

اندری پاروبیا منشی امنیت ملی و شورای دفاعی اوکرایین به خبرنگاران گفت:
" کابینهء از سازمان ملل متحد بطور فوری تقاضا می کند که قلمرو جمهوریت خود مختار کریمیا را به عنوان منطقه غیرنظامی اعلان کند و همهء اقدامات برای ترک سربازان روسیه از قلمرو این جمهوریت را عملی نماید و همچنان شرایط برای استقرار دوبارهء قطعات نظامی اوکرایین در مناطق اشغالی کریمیا را، آماده سازد و روی تدابیر برای بیرون کشیدن باشنده های که نمی خواهند در این منطقه اشغالی باقی بمانند، کار کند. "

در کریمیا نیروهای طرفدار روسیه روز چهارشنبه یک پایگاه قوای بحری اوکرایین را اشغال کرده و امیرالبحر سیرحی هایدوک قوماندان این نیرو ها را دستگیر کردند.

گزارش ها از کریمیا حاکی از آن اند که هایدوک و7 تن دیگر که با او دستگیر شده بودند، در حال حاضر رها شده اند.

از درگیری در جریان تخلیه تاسیسات نیروهای اوکرایین از این پایگاه گزارش نشده است.

در این میان منشی عمومی ناتو روز چهارشنبه الحاق کریمیا به روسیه را از پایان جنگ سرد به این سو، بزرگترین تهدید به ثبات اروپا دانست.

اندرس فوگ راسموسن که دیروز در واشنگتن صحبت می کرد مسکو را متهم کرد که برای توجیه اشغال منطقه کریمیا، از همه پرسی غیر قانونی در آنجا استفاده کرده است.

او گفت که این همه پرسی در حضور هزاران عسکر روسی برگزار شده است.
XS
SM
MD
LG