لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

«هر نوع دخالت در انتخابات، ثبات افغانستان را با خطر روبرو می سازد»


ناظرین اتحادیه اروپا برای نظارت از انتخابات افغانستان هشدار میدهند که به جز از رای مردم در انتخابات آینده هرنوع تلاش بخاطر اعمال نفوذ در نتایج انتخابات ثبات این کشور را به خطر روبرو می سازد.

این تیم شانزده نفری که به کابل رسیده است به روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفتند که از تمام پروسه انتخابات نظارت می کنند.

اما تیجزبیرمن رییس این تیم هشدار میدهد، که هر نوع دخالت در انتخابات ثبات افغانستان را با خطر روبرو می سازد:

" هر تلاش دیگر به جز از رای واقعی که بخاطر نفوذ بالای نتایج انتخابات صورت بگیرد، صلح و ثبات آینده این کشور را به خطر می اندازد، تنها انتخابات خوب به رای دهنده گان، برنده گان و بازنده گان که در انتخابات شرکت کرده اند افتخار بخشیده می تواند. "

آقای بیرمن گفت، به دعوت کمیسیون مستقل انتخابات وارد افغانستان شده است و تا آخرین روز اعلام نتایج انتخابات به کار نظارت اش ادامه میدهد.

بیرمن گفت آنان در کابل می باشند و به شماری از ولایات افغانستان نیز سفر خواهند کرد.

به گفته بیرمن در روز رای دهی ناظرین شان برای نظارت به برخی از مراکز رای دهی می روند.

شماری از کارشناسان می گویند، ناظرین اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری قبلی نقش مهم داشتند.

به گفته آنان این ناظرین در باطل اعلام شدن بیش از یک میلیون رای نقش داشتند که به اساس آن انتخابات به دور دوم رفت اما برگزار نشد.

در نشست خبری با ناظرین اتحادیه اروپا میشیل ملبن نماینده این اتحادیه نیز انتخابات ریاست جمهوری را برای آینده افغانستان بسیار مهم خواند:

" ما امیدوار هستیم که همه به شمول نامزدان، مسوولان حکومتی، نماینده رسانه ها و تمام کسانی که بخشی از کامیابی انتخابات به شمار می روند، به گونه مسوولانه برخورد کنند و طوری عمل کنند که به اساس آن افغانستان یک گام مهم دیموکراتیک را بردارد و در تاریخ افغانستان برای بار اول انتقال مسالمت آمیز یقینی گردد. "

اتحادیه اروپا در افغانستان یکی از تمویل کننده گان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی آینده در این کشور می باشد.

انتظار می رود بر علاوه ناظرین خارجی هزارها تن از ناظرین افغان نیز از روند انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در شانزدهم حمل نظارت کنند.

اما ناامنی یکی از مشکلات عمده فرا راه این انتخابات خوانده می شود و رفتن ناظرین به مناطق دور دست این کشور نیز یک کار مشکل به نظر می رسد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG