لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

بلخ: مراسم تجلیل از نوروز در فضای امن انجام شد


به مناسبت نوروز یا نخستین روز سال نو خورشیدی جهنده زیارت حضرت علی کرم الله وجهه در بلخ در فضای امن بر افراشته شد.

با آنکه از نخستین روز سال جدید یا نوروز در تمام قسمت های کشور تجلیل به عمل می آید، اما در بلخ از نوروز با بر افراشتن جهنده زیارت مولا و مراسم بزرگ با حضور هزاران مهمان از سایر ولایت کشور از این جشن تجلیل می شود.

امروز هم که نخستین روز سال 1393 خورشیدی است، به مناسبت تجلیل از نوروز جهنده زیارت علی کرم الله وجهه به امر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور بر افراشته شد.

به مقصد اشتراک در جشن نوروز حضور مردم مانند سال های قبل نبود و به مراتب کمتر به نظر میرسید.

اینکه چرا؟

عوامل دقیق آن معلوم نیست، اما نظر به گفته کارشناسان که اتفاقات اخیر امنیتی در ولایات شمالی کشور و تجلیل از جشن بین المللی نوروز با حضور مقامات بیش از 14 کشور منطقه در کابل باعث شده است تا اشتراک مردم در این مراسم در بلخ کمرنگ باشد.

نظر به معلومات که جشن نوروز تاریخ 6 هزار ساله دارد و برای نخستین بار توسط کیومرس یکی از پادشاهان آریانا قدیم یا بلخ امروزی در همین محله بنیاد نهاده شد.

گفتنی است که در زمان حاکمیت طالبان تجلیل از جشن نوروز عمل خلاف شرعیت عنوان شده بود و به تجلیل از آن اجازه داده نمی شد.

در بلخ به تجلیل از نوروز بخصوص به بر افراشته شدن جهنده زیارت علی کرم الله وجهه مردم به دید مذهبی و عقیده وی می نگرند.

امروز نیز در جریان تجلیل از مراسم نوروز در بلخ و بلند نمودن جهنده زیارت حضرت علی کرم الله وجهه والی این ولایت عطا محمد نور مردم را برای تحول سیاسی در کشور به اشتراک در انتخابات دعودت نمود:

« من در کنار اینکه تک تک شما را به اشتراک در انتخابات دعوت می نمایم، امیددارم که این انتخابات با شفافیت کامل انجام شود و باعث شرمنده گی و بند نامی سیاسی نباشد. »

جشن نوروز در اول حمل هر سال با بلند شدن جهنده زیارت سخی در بلخ آغاز می شود که تا چهل روز دیگر دوام میابد و در جریان این مدت زمان بلخ شاهد جشن های دیگر همانند چشن دهقان، سیزده بدل و جشن میله گل سرخ نیز میباشد.


مجیب الرحمن حبیب زی، مزارشریف
XS
SM
MD
LG