لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

«حملات طالبان با نزدیک شدن انتخابات افزایش می یابد»


چندین روزنامه غربی در باره افزایش حملات طالبان در افغانستان و انتخابات آینده در این کشور مقالات شان را نشر نموده ابراز نگرانی کرده اند.


کرسچین ساینس مانیتور

روزنامه کرسچین ساینس مانیتور چاپ امریکا در شماره اخیر خود زیر این عنوان که " حملات طالبان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری افزایش می یابد." در یک بخش از مقاله تحلیلی خود می نویسد:

به انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان ده روز باقی مانده ولی حمله روز سه شنبه بردفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل، امنیت این انتخابات را مورد سوال قرار میدهد.

روزنامه می افزاید: این حمله در نزدیکی منزل اشرف غنی احمدزی یکتن از نامزدان انتخابات و در فاصله زمانی کمی از حمله اخیر بر هوتل سیرینا در پایتخت انجام شد.

کریسچین ساینس مانیتور می نویسد که به دنبال این حمله این سوال مطرح می شود که آیا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در یک محیط با امن و به گونه شفاف انجام خواهد شد؟

روزنامه در تلاش پاسخ به این سوال می نویسد که مقامات امنیتی افغانستان اطمینان داده اند که امنیت 6845 مرکز رای دهی را تامین خواهند کرد اما سخنگوی وزارت داخله هفته گذشته به یک رسانه گفت که بیش از دوهزار مرکز رای دهی به تهدید های متوسط ویا بزرگ روبرو می باشند.

کریسچین ساینس مانیتور در ادامه می نویسد: انستیتیوت دموکراتیک ملی امریکا، یک گروه نظارت کننده انتخابات، پس از حمله بر هوتل سیرینا در کابل، کارمندان خود را از افغانستان خارج ساخت، چون یکی از ناظران این گروه در این حمله کشته شد.

به نوشته روزنامه، امکان دارد که سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز ناظران خود را از افغانستان خارج سازد و حتی گزارش های هم منتشر شده که ناظران این سازمان به ترکیه رفته اند.

ولی روزنامه می افزاید که تعداد بسیاری از ناظران اتحادیه اروپا برای نظارت انتخابات در افغانستان باقی خواهند ماند.


وال ستریت ژورنال

وال ستریت ژورنال روزنامه دیگر چاپ امریکا در شماره اخیر خود در باره نقش و صلاحیت های رئیس جمهور کرزی بعد از انتخابات یک مقاله نشر کرده است.

روزنامه در یک بخش این مقاله می گوید: رئیس جمهور کرزی با خودداری از امضای قرارداد امنیتی، واشنگتن را آزرده و مایوس ساخت و احساسات ضد امریکایی در افغانستان را دامن زد.

وال ستریت ژورنال می نویسد که امریکا آرزومند است که رئیس جمهور آینده افغانستان یک شریک با اعتبار تری باشد و قرارداد امنیتی را زودتر امضا کند.

تعداد زیادی از نامزدان، متعهد امضای این قرار داد شده اند.

روزنامه میافزاید: رئیس جمهور کرزی تا پایان دوره ریاست جمهوری خود نفوذ و قدرت خود را مستحکم نگه داشته و با مخالفت آشکار در برابر امریکا مبارزات انتخاباتی را زیر تاثیر خود قرار داده است.

همه نامزدان پیشتاز تاثیر رئیس جمهور کرزی در نتایج انتخابات را می پذیرند و برخی از آنها به اصطلاح به دعای خیر او چشم دوخته اند.

روزنامه از قول کارشناس افغان هارون میر می نویسد که هر کسی که انتخابات را برنده شود، حکومت آینده در مقایسه با حکومت رئیس جمهور کرزی ضعیفتر و نقش او در آن برجسته خواهد بود.

کرزی به گفته روزنامه در جنوب کشور رقیب ندارد و در شمال هم روابط سیاسی مهمی را تامین کرده است.
XS
SM
MD
LG