لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

"با برگزاری انتخابات پروژه تازه در افغانستان گشوده شد"


شماری از رسانه های چاپی بین المللی باز هم به انتخابات افغانستان و آینده این کشور توجه کرده اند.

واشنگتن پوست
روزنامه واشنگتن پوست می نویسد: شش نامزد بازنده ریاست جمهوری افغانستان، در مورد رئیس جمهور آینده توافق می کنند.

روزنامه با همین عنوان در ادامه مقاله نوشته است: شماری از سیاستمداران که برای ریاست جمهوری افغانستان نامزد بودند پذیرفته اند که در انتخابات بازنده شده اند اما عملاً صلاحیت آنها افزایش یافته است.

روزنامه می نویسد: طوری به نظر می رسد که انتخابات با شرکت دو نامزد پیشتاز یعنی اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله به دور دوم برود، اما شش نامزد دیگر که شکست را پذیرفته اند، توافق می کنند که از میان غنی و عبدالله کدام یک رئیس جمهور شوند.

واشنگتن پوست همچنان نوشته است: اشرف غنی و عبدالله عبدالله تلاش ها را در کابل آغاز کرده اند تا حمایت شش نامزد دیگر ریاست جمهوری را جلب کنند.

نیویارک تایمز
روزنامه دیگر امریکایی، نیویارک تایمز می نویسد: تا حالا جنگ افغانستان یک پروژه امریکایی بود و ایالات متحده هراس داشت که با خروج از این کشور، هرج و مرج بیشتر خواهد شد.

اما روزنامه می گوید که با برگزاری انتخابات به تاریخ پنجم اپریل، پروژه تازه در افغانستان گشوده شد.

به نوشته نیویارک تایمز، افغان ها در این روز تهدیدات را نادیده گرفته و نشان دادند که خواهان یک آینده با ثبات استند.

روزنامه این نکته را هم برجسته ساخته که افغانان در همسایه گی خود به دوستان خوب نیاز دارند تا تفاوت ها را میان مردم افغانستان از بین ببرد.

نیویارک تایمز در مورد انتخابات نوشته که شرکت مردم در روز رای دهی گسترده بود اما نگرانی های حالا مطرح می شود که مبادا موارد تقلب نسبت به موارد پیروزی در نتیجه نهایی انتخابات بیشتر باشد.

روزنامه می نویسد: پس از تعیین رهبر نو افغانستان، ایالات متحده باید از همسایه های این کشور بخواهد که با افغانستان همکاری کنند.

به باور نیویارک تایمز، هر گونه کشمکش سیاسی در افغانستان، توجه ایران و امریکا را به خود جلب می کند زیرا هر دو کشور در مسایل افغانستان دخالت و نفوذ زیاد دارند.

ایکسپرس تریبیون
روزنامه ایکسپریس تریبیون می نویسد: با آنکه نتایج انتخابات پنجم اپریل در چند روز آینده اعلان خواهد شد، پیشبینی های زیادی در مورد رفتن انتخابات به دور دوم و همچنان اتهامات تقلب وجود دارند.

روزنامه در ادامه نوشته که کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از اعلان نتایج ابتدایی، هزاران شکایت را بررسی خواهد کرد.

اکسپریس تریبیون به نقل از هر دو نامزد پیشتاز ریاست جمهوری نوشته است: عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی هر دو مطمئین به نظر می رسند که در دور نخست آرای پنجاه درصد جمع یک را کسب کرده اند و نیازی برای رفتن به دور دوم انتخابات نیست.

چیزی که روزنامه روی آن تبصره جداگانه نشر کرده، شفافیت انتخابات است.

به نوشته ایکسپرس تریبیون، شماری از ناظرین مستقل تا هنوز از مداخلات در جریان شمارش آرا نگرانی دارند.

روزنامه در پایان مقاله مینویسد: با آنکه میلیون ها تن در انتظار اعلان نتایج انتخابات استند، رئیس جمهور کرزی گفته که این نتایج مطابق جدول زمانی تعیین شده اعلان خواهد شد.

حامد کرزی در این اظهاراتش ابراز اطمینان کرده که نامزدان ریاست جمهوری، نتایج انتخابات را بپذیرند و به رای افغانان احترام بگذارند تا به این ترتیب افغانستان به سوی ثبات دایمی سوق داده شود.
XS
SM
MD
LG