لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

مذاکرات شش قدرت بزرگ جهان با ایران در نیویارک دایر می شود


ماسیمواپارو معاون ادارهء بین المللی انرژی اتمی
ماسیمواپارو معاون ادارهء بین المللی انرژی اتمی
کارشناسان اتمی شش قدرت بزرگ جهان و ایران برای حل مسالهء برنامهء جنجال برانگیز هستوی تهران در نیویارک ملاقات می کنند. آن ها روی نکته که ایران تا چه حد تعهداتی را که قبلاً با جامعه جهانی حاصل شده بود را عملی کرده است، صحبت خواهند کرد.

این اجلاس به سلسلهء تلاش های صورت می گیرد که برای حل دایمی مسالهء جنجال برانگیز اتمی ایران جریان دارد. جامعه جهانی و ایران می خواهند توافقنامهء صورت گیرد که بر اساس آن برنامهء اتمی ایران محدود ساخته شده، نگرانی های رفع شود که در مورد استفاده از این برنامه برای تولید اسلحهء اتمی توسط ایران وجود دارد.

اجلاس کارشناسان بریتانیا، چین، فرانسه، امریکا، آلمان، روسیه و ایران تا روز جمعهء هفتهء جاری ادامه خواهد یافت و تا هنوز در برابر آن ها یک سلسلهء از دشواری ها جدی قرار دارد که لازم است الی تاریخ بیستم جولای که موعد حل دایمی مسالهء جنجال برانگیز اتمی ایران تعیین شده است، حل شوند.

براساس موافقتنامهء ماه نوامبر سال گذشته میلادی، الی تاریخ بیستم جولای سال جاری باید یک موافقنامهء دایمی در مورد مسالهء جنجال برانگیز اتمی ایران حاصل شود. بعد از آنکه ایران روز یکشنبه اعلان کرد که ناظران بین المللی می توانند از محلات مشکوک اتمی در آن کشور بازدید کنند، امید برای رسیدن به همچو توافق بیشتر شده است.

بهروز کمالوندی سخنگوی برنامهء اتمی ایران گفته است، ناظران ادارهء بین المللی انرژی هستوی به تاریخ پنجم و ششم می از معادن و تاسیسات پروسس یورانیوم در اردکان و یزد بازدید خواهند کرد.
به گفته وی، بعد از این بازدید ایران می تواند ادعا کند که همهء شرایط را عملی کرده است که در ماه فبروری برآن موافقه شده بود.

برای عملی ساختن این شرایط برای ایران الی تاریخ پانزدهم ماه می وقت داده شده است.

یک مقام ایرانی به آژانس خبری ایرنا گفته است، ماسیمواپارو معاون ادارهء بین المللی انرژی اتمی که ریاست هیات آن اداره را به عهده دارد امروز روی تاسیسات اتمی اراک با مقامات ایرانی گفتگو خواهد کرد.

براساس موافقتنامهء ماه نوامبر بین ایران و شش وقدرت بزرگ جهان، تهران پروسهء غنی سازی یوارنیوم به درجهء 20 درصد را که از آن می توان برای ساختن بمب اتمی استفاده کرد، متوقف ساخته، در بدل آن قدرت های بزگ جهان تحریم های وضع شده بر آن کشور را نرم تر ساختند.
تهران همچنان موافقت کرده است که اندازهء غلظت یورانیوم موجود غنی شده به درجهء 20 درصدش را پنج در صد کاهش داده، یک بخش آن را به اگساید گاز تبدیل می کند که در آن صورت از این عناصر در ساختن بمب اتمی نمی توان استفاده شود.
در نیویارک همچنان کارشناسان اتمی شش قدرت بزرگ جهان و ایران برای اجلاس بعدی نیز آماده گی خواهند گرفت که گفته می شود به تاریخ سیزدهم ماه می در سطح وزرا در ویانا دایر خواهد شد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG