لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

فشار ها بر رئیس جمهور ایران افزایش یافته است


حسن روحانی رییس جمهور ایران
حسن روحانی رییس جمهور ایران
روزنامهء گاردین می نویسد که رئیس جمهور ایران به ارتباط مذاکرات اتمی با غرب در کشور خود با انتقاد روز افزون روبرو است.

در اجتماع روز شنبه مخالفان رئیس جمهور روحانی که در تعمیر سابق سفارت امریکا در تهران برگزار شد، یک گروه نو تاسیس وکلای مجلس و فعالان دست راست زیرعنوان " ما دل واپسیم " گردهم آمدند. آنها ادعا کردند که هیئت مذاکره کنندهء ایران در مذاکرات اتمی که قرار است هفتهء آینده از سرگرفته شود منافع ملی این کشور را نادیده می گیرد.

فاطمه آلیا عضو کمیته مرکزی حزب بنیاد گرای جبههء پایداری انقلاب اسلامی و از حامیان رئیس جمهور سابق محمود احمدی نژاد گفت:
"همهء ملت ایران به این باور است که امریکا نیت دارد تا برنامهء اتمی ایران را کاملاً متوقف سازد."

او افزود:
" چون قرار است که آغاز طرح ریزی توافق نهایی اتمی به تاریخ 13 ما می آغاز شود، کارشناسان، محصلان، نخبه گان و استادان پوهنتون ها نگرانی خود را به هیئت مذاکره کننده ایرانی ابراز داشته امیدوارند که این نگرانی ها مورد توجه قرار گیرند."

روزنامهء گاردین از قول اسماعیل کوثری یک عضو مجلس ایران نوشته که می گوید:
"همهء ملت خواهان خاتمه بن بست اتمی با غرب بوده ولی بهای آن شاید بسیار سنگین باشد."

او گفته است به اندازهء که ایران به تعهدات خود مخلصانه پایبند می باشد قدرت های بزرگ جهان نیستند.

گاردین می نویسد: با افزایش احتمال رسیدن به یک توافق، فشار بر رئیس جمهور ایران در چند هفتهء اخیر افزایش یافته است.

روزنامه می نویسد که آیت الله خامنه ای رهبر مذهبی ایران از خط مشی رئیس جمهور در مذاکرات پشتیبانی کرده است ولی به وضاحت گفته است که از خطوط مشخص سرخ نباید پا فراتر گذاشته شود.

او برای راضی ساختن راستگرایان دستور داد که کار کردگی مذاکره کنندگان بررسی شود.

گاردین می افزاید که مقامات امریکایی و بریتانوی محتاطانه ابراز اطمینان کرده اند که توافق اتمی با ایران امکان دارد تا ضرب الاجل تعیین شده به تاریخ بیستم ماه جولای نهایی شود.

روزنامه می نویسد که رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجهء وی محمد جواد ظریف که مذاکرات اتمی با شش قدرت بزرگ جهان را رهبری می کند هم چنین نظر دارند.

روحانی هفته گذشته به تلویزیون دولتی ایران گفت:
" ایران در بارهء نتایج مذاکرات خوشبین بوده و به سوی رسیدن به یک توافق همه جانبه گام های بزرگ برداشته است و می خواهد که طرفین برنده باشند."

رئیس جمهور ایران در برابر منتقدین واکنش خشمگین از خود نشان داده گفت: برخی مردم از طریق دروغ و بر پا کردن سر و صدا تلاش دارند حکومت را از مسیر خود منحرف سازد. و این کار ضد منافع ملی و دستور رهبر می باشد .. ایران در مورد منافع مردم خود سازش نمی کند."

گاردین می نویسد که یک بخش فشار بر رئیس جمهور از مخالفت حزبی در مقابل حکومت او که پس از شکست دادن به محافظه کاران و راستگرایان به قدرت رسید سرچشمه می گیرد و نه از نگرانی مردم نسبت به تفصیلات اساسی توافق اتمی.

روحانی هنگام مبارزات انتخاباتی خود به مردم وعده داده بود که وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می بخشد و لغو تعزیرات یک نقش اساسی در این راستا دارد.

گاردین می نویسد که با ناگوار شدن وضعیت اقتصادی اکثریت ایرانیان در نه ماه اخیر، دور ساختن هر چه بیشتر این تعزیرات ضروری به نظر می رسد.
XS
SM
MD
LG