لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

بیدار: سرنوشت افغان های اعزام شده به سوریه، روشن شود


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
اعزام افغانهای مهاجر برای جنگ در سوریه از سوی ایران، عکس العمل ها را در داخل و خارج از کشور بر انگیخته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، این کار در تضاد با اصول و کنوانسیون های حقوق بشری جهان بوده و حکومت افغانستان باید در مورد آن اقدامات جدی را روی دست گیرد.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که ادارات دیپلوماتیک افغانستان باید در باره سرنوشت اعزام افغانهای مهاجر از ایران به سوریه معلومات به دست آورند و در رابطه به علت آن دلایل خود را مطرح کنند:

" آنچه که رخ داده است، واقعاً خلاف با تمام قوانین بین المللی بشر دوستانه است و در کنوانسیون های بین المللی اگر در باره وضعیت مهاجرین صحبت می شود چنین کلمات در آنجا موجود است که استخدام افراد اجرتی و در مقابل یک اجرت در جنگ استفاده از آنان مردود است. "

چند روزپیش روزنامه وال ستریت ژورنال گزارش داد که افغانهای مهاجر از سوی ایران در بدل پول برای جنگ به سوریه اعزام می شوند.

فدراسیون افغانان مهاجر در اروپا با فرستادن نامه به سپاه پاسداران ایران از آنان خواسته که دیگر از مجبوریت افغانهای مهاجر استفاده نادرست نکنند.

مخاطب این نامه محمد علی جعفری رییس سپاه پاسداران ایران است و در آن گفته شده اگر ایران خواهان گسترش انقلاب خود می باشد باید که از زور بازوی خود استفاده کند نه اینکه افغانهای مهاجر را به سوی مرگ سوق بدهد.

اعضای ولسی جرگه و مشرانو جرگه افغانستان هم در این رابطه ابراز نگرانی کرده و از حکومت خواهان اقدام جدی در زمینه شده اند.

اسلام الدین جرائت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان نیز به رادیو آزادی گفته که از دوماه به اینسو درسفارت افغانستان در اردن این موضوع را تعقیب می کنند، اما تا حالا کدام نتیجه را به دست نیاورده اند.

اینکه چرا نتوانسته اند، وی در مورد چنین گفت:
" بررسی همچون رازهای مخفی و یا عسکر گیری و فرستادن آنان به جنگ سوریه کار بسیار دشواری است، امیدوار هستیم که چنین چیزی نباشد، اگر باشد و به دسترس ما قرار داده شود، از مجاری دیپلوماتیک و کمیشنری های عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان این موضوع را جداً پیگری می کنیم و در این قسمت ما زیاد اساس هستیم. "

این مساله بخاطری از طریق سفارت افغانستان در اردن مورد بررسی قرار می گیرد که افغانستان در دمشق سوریه کدام دفتری یا سفارتی ندارد.

از جانب دیگر مسوولان وزارت خارجه افغانستان می گویند، در جستجوی دریافت شواهد در این رابطه اند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، اگر ثابت شود که ایران در برابر افغانهای مهاجر چنین کار را کرده باشد، با عکس العمل جدی روبرو خواهد شد:

" وزارت خارجه افغانستان این موضوع را با جدیت پیگری می کند، به سفارت افغانستان در تهران وظیفه سپرده شده تا جد و جهد کنند که اگر کدام گزارش رسمی و یاهم سند موثق که به صحت یا عدم این مدعا دلالت کند و به دست شان بیاید، آنرا زودتر به وزارت خارجه شریک بسازند، اما بعد از به دست آمدن اسناد موثق و در صورت صحت این مطلب باید به علت و انگیزه هایش توجه شود. "

سوء استفاده از مهاجرین افغان در ایران و برخورد نا مناسب با آنان کدام موضوع تازه نیست.

پیش از این نیز موارد زیادی تخطی را نظامیان ایرانی در برابر افغانهای مهاجر مرتکب شده اند.

کارشناسان می گویند، ایران هم اکنون نیز مانند گذشته از افغانهای مهاجر در آنکشور به عنوان یک آله فشار استفاده می کند و هیچگاه به حقوق مهاجرین و بیجاشده گان توجه نکرده است.

آنان تاکید می کنند که حکومت باید با قاطعیت جلو اینگونه برخوردهای ایران با مهاجرین افغان را بگیرد.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG