لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

کارشناسان: ایران و پاکستان در تلاش مانع شدن تطبیق پروژه تاپی اند


کارشناسان اقتصادی افغان به این باوراند که جنجال های سیاسی و اقتصادی منطقه یی سبب شده که پاکستان و ایران به انواع مختلف، مانع تطبیق پروژه تاپی شوند.

تاپی پروژهء است که با تطبیق آن گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال
می یابد.

تاج محمد اکبر یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفته است، پاکستان بخاطر جلوگیری از دست یابی هند به گاز مورد نیازاش و ایران برای فروش گاز طبیعی خودش، موانع را در مقابل تطبیق پروژه تاپی ایجاد می کنند.

آقای اکبر می گوید، این دو کشور با دامن زدن به ناامنی در مناطق که پایپ لاین گاز از آنها می گذرد، می خواهند جلو تطبیق پروژه تاپی را بگیرند:

" متاسفانه بخاطر مسایل بین المنطقوی، مساله هند نیز یکی از موضوعات مهمی است که پاکستان نمی خواهد هند از این پروژه بهره برداری کند و نه تنها که پاکستان در ناامنی نقش دارد بلکه معلوم است که ایران هم در این قسمت منافع خود را داشته است، چرا که اگر این پایپ لاین از طریق افغانستان به پاکستان تمدید نمی شد، همین پروژه باید از ایران گرفته می شد، در چنین یک وضعیتی ایران هم کارشکنی های خود را می کند. "

موافقتنامه تاپی یا پروژه پایپ لاین انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند در سال 2010 میلادی از سوی روساى جمهور سه کشور و وزیر انرژی هند در عشق آباد ترکمنستان امضا شد.

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های منفعت آور برای این کشورها به شمار می رود.

گفته می شود که با تطبیق این پروژه به حدود پنجاه هزار افغان زمینه کار فراهم می گردد و سالانه تنها از بخش ترانزیت 400 میلیون دالر به افغانستان عاید به دست می آید.

اما سیف الدین سیحون یکی دیگر از کارشناسان افغان نیز ابراز نگرانی کرده که ایران و پاکستان برای منفعت های سیاسی و اقتصادی شان، تلاش دارند تا مانع تطبیق این پروژه شوند:

" تردیدی وجود ندارد که ایران یکی از کشورهای رقیب است در این پروژه و سعی این کشور هم اینست که جانشین حتا برای انتقال گاز آسیای میانه ایران باشد، اما پروژه تاپی حالا تصویب شده است و عنقریب کار عملی آن شروع می شود، اما در این جای شک نیست که ایران در صدد تحکیم تامینات انرژی خود طرف هند است. "

به اساس توافقات که پیرامون تطبیق پروژه تاپی میان چهار کشور صورت گرفته است، افغانستان، پاکستان هند و ترکمنستان هر کدام در این پروژه 25 درصد سهم دارند.

گفته می شود که حکومت افغانستان بخاطر انجام این پروژه 5 میلیون دالر را اختصاص داده است.

وزارت معادن و پطرولیم افغانستان گفته است، تا حالا برای ساخت و ساز پایپ لاین انتقال گاز از طریق این پروژه هفت میلیارد دالر سرمایه گذاری شده است.

این پایپ لاین از ترکمنستان تا هند، 1800 کیلومتر طول دارد که 735 کیلومتر آن از خاک افغانستان می گذرد.

رفیع صدیقی سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم افغانستان به رادیو آزادی گفته است که کار روی تطبیق این پروژه با جدیت جریان دارد.

وی می گوید، چهار کشور تا حالا چندین موافقتنامه را در این خصوص که معیاد آن 30 سال است امضا کرده اند.

وی مساله تلاش ایران و پاکستان برای برهم زدن پروسه تطبیق پروژه تاپی را یک شایعه خوانده و رد کرده است:

" برداشت ما اینست که این همه یک شایعه پراگنی است، اگر واقعاً در جریان مذاکرات بعدی، ما شاهد چنین مساله شویم که یکی از جوانب خواهان عدم تطبیق این پروژه است، حتماً این مساله با مردم افغانستان شریک می سازیم، اما تاحالا هیچ موضوع در این باره مطرح نشده بلکه منفعت اقتصادی تمامی این کشورها ایجاب می کند که این پروژه را تطبیق بکنند. "

تا حالا ایران و پاکستان در باره این موضوع ابراز نظر نکرده اند، اما در گذشته پاکستان گفته بود که به تطبیق پروژه تاپی نیاز دارند.

به اساس معلومات وزارت معادن و پطرولیم افغانستان، از گاز پروژه تاپی مردم اینکشور نیز استفاده خواهند کرد.

مسوولان در این وزارت می گویند که هم اکنون کار نقشه برداری و ساختمانی و تخنیکی برای تطبیق این پروژه جریان دارد و ترکمنستان نیز روی جلب سرمایه گذاری بر این پروژه کارمی کند.

در این حال آگاهان امور اقتصادی تطبیق این پروژه را برای تقویت اقتصاد افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند با اهمیت خوانده و تاکید کرده اند که حکومت افغانستان باید با دقت در این بخش کار و سرمایه گذاری کند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG