لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

نبیل: سپاه پاسداران ایران و آی اس آی در جنگ هلمند دست دارند


رحمت الله نبیل سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان
رحمت الله نبیل سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان

ریاست امنیت ملی افغانستان می گوید که سازمان استخباراتی پاکستان و سپاه پاسداران ایران از جنگ جاری در افغانستان به سود خود استفاده می کنند.

رحمت الله نبیل سرپرست این اداره روز چهارشنبه در نشست استجوابیه ولسی جرگه گفت که آی آس آی سازمان استخباراتی پاکستان به جنگ در ولایت هلمند دامن می زد و تلاش دارد که از این منطقه برای خود به عنوان یک ساحه جنگی استفاده کند.

آقای نبیل هم چنان گفت که استخبارات پاکستان و سپاه پاسداران ایران برای استفاده به نفع خود از جنجال های انتحاباتی در افغانستان پلان های را طرح کرده اند و هم اکنون در حال عملی کردن آن هستند:

" شش ماه پیش از انتخابات ما و شما همه این تحلیل را داشتیم که انتخابات به دور دوم میرود و بسیار زیاد تحلیل های وجود داشت که در این دور مشکل چی پیدا خواهد شد این بسیار واضح بود ی اس آی پاکستان و سپاه پاسداران ایران هم عین تحلیل را دارند. پاکستان همین تحلیل را داشت در مرحله اول، دوم، جنجال های سیاسی، خلای قدرت و همین موقع است که بتواند فشار بیاورند که برخی نقاط افغانستان بدست طالب بدهند. "

به گفته آقای نبیل، پاکستان در شرق، شمال شرق و جنوب کشور در ناامنی ها و ادامه جنگ دست دارد و جنگجویان را به همین منظور به خاک افغانستان می فرستد.

ولسی جرگه افغانستان روز چهارشنبه وزرای دفاع، داخله و سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی را جهت ارایه پاسخ در خصوص جنگ هلمند فراخوانده بود.

در عین حال محمد عمر داود زی وزیر داخله افغانستان نیز ادارات استخباراتی کشورهای همسایه را به دامن زدن به جنگ در این کشور متهم کرد و پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان را مورد تنقید قرار داد.

آقای داود زی گفت، در حالی که نیروهای افغان خود کفا نشده اند، اما تا ختم سالجاری میلادی یک یکصد و پنجاه هزار سرباز نیروهای خارجی افغانستان را ترک می کنند.

وی گفت که در پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان در این باره کدام توجه نشده است:

" یک سال قبل از امروز یکصد و پنجاه هزار نیرو های بین المللی در افغانستان حضور داشت و یک سال قبل از امروز نیرو های افغان در حدود چهارصد هزار است که جمله پنجصد و پنجاه هزار. امسال یکصد و پنجاه هزار نیرو های قوی بین المللی از صحنه جنگ بیرون می شوند.

بدیل یکصد و پنجاه هزار چیست این را کسی فکر کرده که نکرده است. این یک فکر ناقص بوده، یک انتقال ناقص و بی وقت بوده است. "

آقای داود زی در رابطه به جنگ هلمند گفت، پاکستان با دامن زدن به جنگ در این ولایت تلاش دارد تا همان ستراتیژی خود را که گفته بود باید بعضی از ساحات افغانستان به طالبان داده شود، تطبیق کند.

از جانب دیگر بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان در پاسخ به سوالات وکلا در ولسی جرگه مبنی بر اینکه چرا اردوی افغان نتوانسته اقدامات لازم را در جنگ هلمند انجام بدهد گفت که آنان به دلیل نداشتن نیروی مجهز هوایی موفقیت چندانی نداشته اند.

در پایان جلسه استجوابیه مقامات ارگان های امنیتی افغانستان، عبدالروف ابراهیمی از رییس جمهور کرزی خواست تا به نیروهای افغان اجازه بدهد که در جریان جنگ از نیروی هوایی قوت های خارجی استفاده بکنند.

مسوولان ارگان های امنیتی در حالی به ولسی جرگه فرا خوانده شدند که هم اکنون در برخی از ولسوالی های ولایت هلمند، لوگر و ولایات شمال شرقی کشور مخالفان مسلح با نیروهای افغان در حالت جنگ قرار دارند.

گفته می شود که در این درگیری ها علاوه بر نیروهای افغان و طالبان مسلح به تعدادی از افراد ملکی نیز تلفات وارد شده است.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG