لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

"میانجیگری جان کری، توانست مفکوره یک فاجعه را دفع کند"


بازهم بیشتر رسانه ها به تفتیش آرای دور دوم انتخابات و آنچه پس از دور دوم رای دهی می گذرد، تمرکز کرده اند.

ایکانومست

مجله ایکانومست در مطلبی می نویسد: بحران سیاسی که در افغانستان آغاز شده بود، شاید این کشور را به بی نظمی و حتی جنگ سوق میداد.

اما به نوشته مجله، کنار آمدن دو نامزد به میانجیگری جان کری وزیر خارجه امریکا و همچنان احساس خوب نامزدان، توانست مفکوره فاجعه را دفع کند.

ایکانومست می نویسد: دو نامزد ریاست جمهوری روی تشکیل ریاست شورای اجرائیوی در افغانستان توافق دارند و چنین معامله شاید برای مشکلات ساختاری نظام سیاسی افغانستان یک راه حل باشد.

مجله همچنان از تقسیم قدرت میان نامزدان یاد آور شده و می نویسد: موقف نو رییس شورای اجرائیوی به نامزد بازنده واگذار خواهد شد و پس از دو سال با برگزاری لویه جرگه، در قانون اساسی به منظور تشکیل کرسی صدراعظم، تعدیل وارد خواهد شد.

به نوشته ایکانومست، اگر رهبران افغانستان بتوانند تشکیلات آینده را به درستی پیش ببرند، آنها خدمت بزرگی به کشور شان خواهند کرد.

مجله در اخیر این مقاله می نویسد: در افغانستان هر کاری شاید به صورت فوری به سمت نا درست به پیش رود اما به نوشته ایکانومست، وزیر خارجه امریکا کمک کرد تا اطمینان حاصل شود که فرصت برای انجام کاری مساعد شد که پیش از این در باره اش فکری هم نشده بود.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی به مساله دیگری توجه کرده و می نویسد: تاسیساتی که امریکا برای نیرو های امنیتی افغانستان سپرده، با خطر آتش سوزی روبرو اند.

نشریه به نقل از مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می نویسد: از 1600 تاسیسات به شمول پوسته ها، کلینیک های صحی و استیشن های اطفائیه که ایالات متحده برای نیرو های افغان سپرده، تقریباً همه شان با خطر روز افزون آتش سوزی روبرو اند.

فارن پالیسی بخشی از نامه جان سوپکو را هم نشر کرده که از مسوولین انجنیری اردوی امریکا خواسته است تا روی تسلیم دهی 285 ساختمان به اردوی ملی افغان غور مجدد کنند.

گفته می شود، این ساختمان ها که شامل 83 پوسته، چهار کلینیک صحی و دو استیشن اطفائیه می شوند، از معیار های پائین مصونیت برخوردار اند.

نشریه فارن پالیسی می نویسد: این عجله و فشار اردوی امریکا بخاطری است که نیروهای امنیتی افغان به زودی و با خروج بخش بزرگی از قوای بین المللی از افغانستان، برای جنگ آماده شوند.

به نوشته نشریه تا حالا دو تاسیسات که برای نیرو های افغان سپرده شده اند، در نتیجه آتش سوزی از بین رفته اند.

فارن پالیسی به نقل از دفتر مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان نوشته که در نتیجه یک تحقیق در یافته است: از میان 2000 ساختمان که برای نیرو های افغان ساخته شده اند، 1600 آنها با معیار های مصونیت سازگار نیستند.

اما قول اردوی انجنیران اردوی امریکا با این یافته های جان سوپکو موافق نیست.

انجینیران نظامی استدلال می کنند که نیرو های امنیتی افغان میتوانند در جریان کدام آتش سوزی احتمالی، از این ساختمان ها و تاسیسات فرار کنند.

به گفته قول اردوی انجنیران اردوی امریکا، از میان 1600 ساختمانی که به نیرو های امنیتی افغان تسلیم داده شده، 613 ساختمان آن با معیار های بین المللی مطابقت دارند و نیازی نیست تا آنها دو باره بازسازی شوند.

XS
SM
MD
LG