لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

سرنوشت: پالیسی دو پهلوی پاکستان هنوز هم در قبال افغانستان ادامه دارد


شماری از رونامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر در باره عملیات نظامی اردوی پاکستان بر وزیرستان شمالی و حرف های اخیر آغاجان معتصم به طالبان، مطالب و تبصره های را به نشر رسانیده اند.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در صفحه نخست اش با خط درشت نوشته که پالیسی دو پهلوی پاکستان هنوزهم در قبال افغانستان ادامه دارد.

روزنامه از زبان شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نوشته که نظامیان پاکستانی در عملیات شان در وزیرستان شمالی، طالبان افغانی را هدف قرار نمی دهند.

در سرمقاله روزنامه سرنوشت در رابطه به همین مساله گفته شده که از نزدیک به پنجاه روز نظامیان پاکستانی در وزیرستان شمالی مصروف عملیات برضد مخالفان مسلح اند، این درحالیست که حکومت این کشور تعهد کرده بود که در این عملیات همه مخالفان مسلح را به گونه یکسان هدف قرار می دهند.

به اساس معلومات مقاله نویس، این عملیات نه تنها بالای امنیت افغانستان تاثیری مثبت نداشته است، بلکه برعکس حملات مسلحانه، انفجار و کشتار افراد ملکی و نظامی در این کشور بیشتر شده است.

نویسنده مطلب به حکومت افغانستان پیشنهاد کرده که تا زمان پی بردن به اهداف عملیات اردوی پاکستان، با انجام آن از خود مخالفت نشان دهد و بر پاکستان فشار بیاورد تا در این عملیات، طالبان افغانی را هم هدف قرار بدهد.

محور

در سرمقاله روزنامه محور هم گفته شده است که حالا پاکستان در آتش که خود افروخته بود می سوزد و در میان طالبان هم گروهای به وجود آمده اند که تاسیسات دولتی و اهداف نظامی این کشور را آماج قرار می دهند.

به نظر نویسنده مطلب، هدف دیگر عملیات وزیرستان شمالی اینست تا همین طالبان ناراضی مجبور شوند تا از پاکستان به خاک افغانستان بروند.

برخی از رونامه های دیگر چاپ امروز کابل اظهارات تازه آغاجان معتصم یک مقام سابق طالبان را انعکاس داده که گفته است، جنگ کنونی طالبان اشتباه است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی یک بخش از سخنان آغاجان معتصم را منعکس کرده که وی از طالبان خواسته است که گفتگو با حکومت افغانستان را آغاز کنند چرا که کشتار مسلمانان هیچ گونه جواز ندارد.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله اش نوشته که یک مشوره مناسب از جانب ملاآغاجان معتصم به طالبان!

نویسنده این مقاله از طالبان خواسته که مشوره آغاجان معتصم را با جدیت گوش دهند، از کشتار نظامیان افغان دست بردارند و یک راه و روش جدید را در پیش گیرند.

مقاله نویس ویسا پرسیده است که سناریوی اصلی این بازی نادرست در کجا ساخته می شود و طراح آن کیست؟

به باور سرمقاله نویس، آهسته آهسته حقایق جنگ در افغانستان به تمامی مردم این کشور آشکار می شود.

و در پایان سرمقاله روزنامه ویسا آمده است که اگر طالبان مشوره ملا آغاجان معتصم را قبول نکنند، در آینده پشیمان می شوند و جبران آن هم برای شان مشکل و نا خوشایند خواهد بود.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG